Nowy użytkownik    Logowanie 
» Podgrzewanie lusterek zewnętrznych
autor: ettore Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2005-01-20 22:11:11, odsłon: 22888


Wykonanie podgrzewanych lusterek w Uno jest łatwe i tanie, a uzyskane korzyści wymierne, ta przeróbka powinna być zatem jedną z najczęstszych ;).

Potrzebne będą podgrzewacze o rozmiarach dopasowanych do rozmiarów szkieł lusterek w Uno, które są dostępne na Allegro w cenie około 10 zł za sztukę - potrzebne będą oczywiście dwa takie podgrzewacze. Przyda się też parę metrów kabla dwużyłowego, konektory, izolacja, przyssawki i taśma dwustronna. Na wykonanie całej przeróbki trzeba poświecić parę ładnych godzin.

Najpierw trzeba odkręcić lusterko. W tym celu zdejmujemu gumowy kapturek z dzwigni regulacji i szczypcami, starym kluczem rowerowym lub nawet śrubokrętem luzujemy nakrętkę. Przed odkręceniem jej do końca warto przytrzymać od zewnątrz lusterko, żeby nie spadło. Zdejmujemy trójkątną plastikową osłonkę oraz gumową manszetę z przegubu lusterka.

Kliknij żeby powiększyć
Zdejmujemy gumową osłonkę
Kliknij żeby powiększyć
Odkręcamy pierścień, ale pod koniec przytrzymujemy lusterko!

Mechanizm regulujący jest zabezpieczony bolczykiem wciśniętym od góry w aluminiową tuleję lusterka. Wypychamy go od środka i wyciągamy na zewnątrz, aby mechanizm regulujący mógł sie wsunąć i dał nam więcej luzu na linkach sterujących - to ułatwi prace przy dalszej rozbiórce. Następnie wykręcamy z dolnej części obudowy lusterka dwa wkręty, które mocują mechanizm.

Kliknij żeby powiększyć
Bolec trzeba wypchnąć od środka
Kliknij żeby powiększyć
Wkręty mocujące mechanizm
Kliknij żeby powiększyć
Wsuwane mocowanie w kształcie `jaskółczego ogona`

Z kawałka grubego drutu wykonujemy "przyrząd specjalny" ;), który wsuwamy pod szkło, aby pociągnąć za plastikowy mechanizm, do którego przyklejone jest lusterko. Ciągnięcie za samo szkło nie należy do najlepszych sposobów! Haczykiem z drutu pociągamy raz z lewej stony, raz z prawej, wysuwając stopniowo wkład.

Kliknij żeby powiększyć
`Przyrząd specjalny` do wyciągania mechanizmu ;)
Kliknij żeby powiększyć
Drut wsuwamy pod szkło i haczykiem pociągamy od tyłu za `jaskółczy ogon`
Kliknij żeby powiększyć
Voila! Mechanizm na wierzchu

Podgrzanie lusterka ułatwi na odklejenie szkła od plastikowego podłoża. Po rozgrzaniu można płaskim śrubokrętem odrywać po kawałku szkło od mechanizmu - ale z wyczuciem! Łatwo można wyszczerbić krawędź lustra. Po rozklejeniu musimy wyczyścić zwierciadło i mechanizm. Z plastiku taśme z klejem usuniemy po prostu palcem, natomiast ze szkła trzeba resztki delikatnie zdrapać (choć nie trzeba się raczej obawiać porysowania) a następnie zmyć klej rozpuszczalnikiem uniwersalnym do czysta. Plastik też warto odtłuścić.

Kliknij żeby powiększyć
Opalarką podgrzewam szkło.
Kliknij żeby powiększyć
Wsuwamy śrubokręt i lekko rozpychamy.
Kliknij żeby powiększyć
No i lusterko rozebrane. A może ktoś uważał, że się nie da? ;)

Obydwa moje lusterka mają szkła sferyczne, które oddalają/zmniejszaja widziany obraz. Po drugiej stronie te same lustra zbliżają/powiększają, więc lepiej nie pomylić stron przyklejając samoprzylepne podgrzewacze ;). Styki elektryczne powinny byc po stronie zewnętrznej lusterka i raczej jak najbliżej jego krawędzi. Na podgrzewacze naklejamy taśmę dwustronną.

Kliknij żeby powiększyć
Dostępne podgrzewacze niestety nie pokrywają całej powierzchni szkła w Uno.
Kliknij żeby powiększyć
Po przyklejeniu trzeba delikatnie, przytrzymując kombinerkami nity, odgiąć styki do pionu.
Kliknij żeby powiększyć
Drugiej warstwy taśmy dwustronnej nie możemy naklejać na papier ochronny pierwszej.

Następnym krokiem bedzie przeprowadzenie kabla przez całe lusterko. Kabel musi wejść w konstrukcję przed plastikową osłonką zewnętrzną, przejść pod gumową manszetą i wejść do obudowy pod manszetą. Umiejscowienie otworów widoczne jest na zdjęciach. Wykonałem je wiertłem 4mm, choć to oczywiście musi być dostosowane do użytych kabli. Wiercąc w aluminiowej tulei należy uważać, żeby nie uszkodzić mechanizmu regulacyjnego w środku, natomiast wiercąc w plastikowej obudowie trzeba się przebić przez aluminiową część zatopioną w plastiku. Otwory muszą być na tyle szerokie, żeby kabel swobodnie dało się przesuwać. Ostre wiertło będzie bardzo przydatne...

Kliknij żeby powiększyć
Zielona strzałka wskazuje otwór bolca mocującego mechanizm, czerwona świeży otwór na kabel a niebieska występ, który ustala położenie lusterka w drzwiach.
Kliknij żeby powiększyć
W plastiku jest aluminiowe wzmocnienie - świadczą o tym opiłki metalu.

Kabel musimy wprowadzać od strony samochodu po założeniu gumowej manszety i trójkątnej osłony. Po wprowadzeniu kabla założenie trójkątnej osłony plastikowej nie będzie już możliwe. Kabel wprowadzamy z pewnym zapasem, bo będziemy go jeszcze musieli przylutować do podgrzewacza przed naklejeniem szkła.

Kliknij żeby powiększyć
Najpierw zakładamy manszetę i plastik - potem przeciągamy kabel!
Kliknij żeby powiększyć
Przewód swobodnie mieści się pomiędzy manszetą a przegubem i wchodzi w obudowę.
Kliknij żeby powiększyć
Kawałek plastiku trzeba odciąć, ale pamiętaj, że podgrzewacze nie są lustrzane! ;)

Teraz czas przylutować kabel do podgrzewacza i przykleić lusterko do mechanizmu. W pierszym kroku musimy przyciąć plastikowe podłoże szkła, bo styki podgrzewacza nie będą sie mieścić. Koniecznie trzeba przymierzyć przed mocowaniem! Luty warto dobrze zabezpieczyć - narażone będą na wilgoć i brud. Przed klejeniem wkładamy i przykręcamy mechanizm na miejsce i dopiero kleimy - wtedy mamy szansę przykleić całość w miarę prosto (tutaj przydadzą nam sie przyssawki do uchwycenia szkła - palce się nie zmieszczą pomiędzy obudową a szkłem).

Kliknij żeby powiększyć
Przed lutowaniem warto założyć koszulki termokurczliwe.
Kliknij żeby powiększyć
Koszulki są chyba najlepszym rozwiązaniem.
Kliknij żeby powiększyć
Przyssawka się przyda. Kleimy do przykręconego mechanizmu!

Kabel wewnątrz układamy nad mechanizmem, za nim się raczej nie zmieści. Nadmiar przewodu możemy wyciągać z obudowy pod gumową manszetą. Aby lepiej docisnąć szkło do plastiku, możemy jeszcze raz wyciągnąć mechanizm i ścisnąć dobrze plastik z lustrem. Wyciągamy następnie nadmiary przewodów z obudowy i spod manszety.

Kliknij żeby powiększyć
Kabel podgrzewacza prowadzimy dolnym otworem i łączymy z instalacją w drzwiach.
Kliknij żeby powiększyć
Teraz możemy zakładać lusterko.

Teraz zakładamy gotowe lusterko na samochód. Około 25cm kabla wychodzącego z lusterka zostawiamy i zaciskamy konektory, które połączą podgrzewacze z instalacją w drzwiach. Jeśli zostawimy sobie odpowiedni zapas kabli, będziemy mogli rozłączać instalację lusterek bez zdejmowania tapicerki drzwi. Instalację przeprowadzamy przez przelotki drzwiowe (są naprawdę niedrogie i można je kupić w każdym ASO) i przykładowo łączymy plus z plusem ogrzewania tylnej szyby a masę do masy. Możemy też zrobić oddzielną instalację na przekaźniku, z oddzielnym bezpiecznikiem, przyciskiem włączającym i kontrolką. Trzeba tylko zwrócić uwagę, żeby podgrzewanie lusterek nie działało bez włączonego zapłonu.

Jak widać instalacja jest łatwa i nie pociąga za sobą dużych kosztów - możemy natomiast cieszyć się niezamrożonymi i odparowanymi lusterkami w czasie mroźnej lub wilgotnej pogody.


Autor: wadi  Kontakt Data: 2006-07-17 09:41:21
hmmm wszystko ladnie pieknie ale nie umiem znalesc tych podgrzewaczy nigdzie :(

Autor: adi82  Kontakt Data: 2005-11-20 22:55:37
zamontowałem podgrzewacze miesiąc temu. teraz moge je w pełni przetestować. efekt... brak wycierania szmatka lusterek :)

Autor: awiejak  Kontakt Data: 2005-10-30 00:03:33
Zamontowałem podgrzewanie lusterek. Działa jak ta lala:) W zimie co praeda nie testowałem ale powinno być OK. Pozdrawiam wszystkich Unochodziarzy!

Autor: awiejak  Kontakt Data: 2005-10-11 05:59:05
A jakiego kleju użyłeś, żeby przykleić podgrzewacz do plastiku?

Autor: ettore  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-01-20 23:43:56
Robiłem to, kiedy było cieplej niż teraz :P

Autor: Pepej  Zobacz profil  Kontakt Data: 2005-01-20 23:39:43
Że też Ci się chciało, tak zimno na dworzu, a ty przy aucie dłubiesz :D

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3314 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer