|
 |
» Wymiana termostatu w Uno 75i.e. (1.5)
autor:
dejv667
Modyfikacja artykułu: 2005-10-22 15:52:04, odsłon: 38824
Postaram się opisać wymianę termostatu w silniku 1,5 o kodzie 149C1.000. Kod podaje celowo, gdyż w Uno były montowane dwie jednostki napędowe o tej pojemności i możliwe jest (choć raczej mało prawdopodobne), że w jednostce napędowej o innym oznaczeniu kodowym wymiana będzie przebiegać minimalnie inaczej. Natomiast, z tego co wiem, sam termostat z drugiej wersji silnikowej różni się brakiem miejsca na czujnik temperatury i kształtem.
 | Termostat |
|
Co nam będzie potrzebne? -termostat (tego zapewne każdy się domyślił); -uszczelka termostatu; -klucze w rozmiarach 13 i 19; -śrubokręt płaski lub krzyżakowy; -mały nożyk lub narzędzie o podobnym charakterze; -silikon wysokotemperaturowy; -mała ilość benzyny ekstrakcyjnej lub innego specyfiku nadającego się do odtłuszczania powierzchni;
 | Termostat |
|
Przejdźmy zatem do rzeczy. Po wizycie w sklepie powinniśmy stać się posiadaczami takiego oto termostatu jak prezentowany na zdjęciach.
Termostat znajduje się pod aparatem zapłonowym po prawej stronie silnika. Można go łatwo zlokalizować idąc za gumowymi przewodami od chłodnicy.
Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem było spuszczenie części płynu chłodniczego z układu chłodzenia. W tym celu odkręciłem korek chłodnicy a następnie poluzowałem opaskę na "dolnym" wężu łączącym termostat z chłodnicą i pozwoliłem płynowi spłynąć do wcześniej przygotowanego pojemnika.
 | Wąż łączący termostat z chłodnicą |
|
 | Stary termostat |
|
|
Następnie przystąpiłem do demontażu starego termostatu. Luzując opaski zaciskowe na wężach łączących termostat z chłodnicą wyjąłem węże. Dzięki temu zapewniłem sobie odrobinę więcej miejsca do pracy.
Następnie przy pomocy klucza 13 odkręciłem trzy śruby mocujące termostat. Kolejna czynnością było poluzowanie opaski zaciskowej na gumowym przewodzie dochodzącym do termostatu "od tyłu". Następnie zdjąłem termostat ze szpilek i wysunąłem z węża, na którym chwilę wcześniej poluzowałem opaskę zaciskową.
Z racji tego, że zakupiony przeze mnie termostat nie miał czujnika temperatury, musiałem zastosować czujnik, który miałem w samochodzie do tej pory. Przy pomocy klucza 19 wykręciłem czujnik ze starego termostatu. Potem przy pomocy małego nożyka usunąłem resztki starej uszczelki. Następnie odtłuściłem powierzchnię benzyną ekstrakcyjną, posmarowałem cienką warstwą silikonu uszczelniającego odpornego na temperaturę do 220 stopni Celsjusza i założyłem nową uszczelkę.
 | Wymontowanie czujnika temperatury |
|
 | Usuwanie starej uszczelki |
|
 | Nowa uszczelka |
|
|
Po wkręceniu w nowy termostat czujnika temperatury, przystąpiłem do montażu termostatu. Powierzchnie styku termostatu z uszczelką również posmarowałem cienką warstwą silikonu.
Można powiedzieć, że w celu zamontowania termostatu wykonujemy wszystkie wyżej opisane czynności w odwróconej kolejności. Dlatego też nie będę się nad tym rozpisywał - każdy kto sam wymontował termostat na pewno poradzi sobie tez z montażem.
A poniżej już zamontowany nowy termostat.
 | Nowy termostat |
|
 | Nowy termostat po zamontowaniu i podłączeniu wszystkich przewodów oraz czujnika temperatury |
|
|
Po założeniu węży łączących termostat z chłodnicą pozostaje nam już jedynie podłączyć czujnik temperatury, uzupełnić poziom płynu chłodniczego i ewentualnie odpowietrzyć układ chłodzenia.
|
Autor:
Bohdar
| Data: 2007-08-02 17:13:27 |
Też mam Uno 900 i wymieniłem ostatnio termostat zachęcony komentarzami. Od nowości (2000r.) nie był wymieniany więc dożył swoich swoich lat podobnie akumulator w zeszłym roku. Objawami była zapalająca się kontrolka po 400km trasy nad morze ale gasła. Po powrocie do domciu było podobnie. Ale już następnego dnia zapaliła się po kilkunastu km jazdy miejskiej i stąd decyzja o wymianie. Trzeba pamiętać o opaskach zaciskowych przy kupnie i o oszczelce pod termostat. Klucze potrzebne to 12 i 13 no i większy już nie pamiętam od czujnika. Nakrętki na szpilkach mogą stanowić problem przy odkręcaniu i dobrze byłoby spenetrować je czymś wcześniej (np.WD 40). Koszt to 39zł z uszczelką i opaskami. A oto link do tego cuda:
http://www.unto.pl/termostat-cinquecento-seicento-p-96.html?cPath=27
Pozdrawiam
|
Autor:
Nietoperz
| Data: 2006-04-18 15:56:53 |
Witam :) gdzie mogę dostać taki termostat do uno 1,5 o kodzie 149C1.000 z miejscem na czujnik bo nigdzie go niema |
Autor:
Nietoperz
| Data: 2006-04-18 15:44:47 |
Witam :) gdzie mogę dostać taki termostat do uno 1,5 o kodzie 149C1.000 z miejscem na czujnik bo nigdzie go niema |
Autor:
PrzemekBajor
| Data: 2006-03-19 11:36:36 |
PS.Jeżeli wymieniacie termostat w 899 to czujnik temperatury lepiej jest zamontować na wymontowanym termostacie,bo po zamontowaniu termostatu jest problem gdyż ciężko jest go dokręcić!!! |
Autor:
PrzemekBajor
| Data: 2006-03-18 11:13:47 |
Witam,mam Uno 899 i też mi się popsuł termostat,miałem oddać samochód do mechanika,ale po przeczytaniu tego artykułu dałem sobie spokuj i sam się za to wziołem.W silniku 899 jest to tak proste,że szkoda kasy na mechanika.Wszystko jest na wierzchu,o wiele prościej niż na tym modelu silnika.Zajeło mi to ok 30 min.(nie mam dużego pojęcia na mechanice).OJ JAK TERAZ CIEPLUTKO W UNIACZKU!!! Pozdrawiam Przemo |
Autor:
pebep
| Data: 2006-02-17 21:08:21 |
Witam Mnie równiez nie udało sie kupic termostatu z otworem na czujnik. Do czego właściwie słuzy ten czujnik??, bez niego auto jezdzi normalanie i wszystko jest ok.Oczywiście został on tam umieszczony nie bez przyczyny, czy ktos może mi odpowiedzieć za co dokładnie odpowiada ten czujnik ?? |
Autor:
gzymsik
| Data: 2005-10-22 17:10:34 |
no piknie panie mnie niestety udało sie nabyć tylko termostat bez otworka na czujnik i musiałem go sobie wywiercić i nagwintować(miejsce na otworek jest zaznaczone i napunktowane także przy zgromadzeniu odpowiednich narzędzi jest to do zrobienia) |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|