Nowy u篡tkownik    Logowanie 
» Uno Selecta - w這ska nowo嗆 1987 r.
autor: misiaczek Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artyku逝: 2006-03-24 19:46:35, ods這n: 12142


W czerwcu 1987r. w Budapeszcie odby這 si sympozjum dziennikarzy z kraj闚 socjalistycznych, zorganizowane przez ko鎍em FIAT-Lancia dla przedstawienia obecnego stanu i zamierze na najbli窺ze lata tury雟kiego giganta. Dynamiczny rozw鎩 i wyniki finansowe FIATa w ostatnim czasie s godne podziwu, firma zajmuje 1 miejsce na europejskim rynku samochod闚 osobowych, jest takie znacz帷ym w Europie producentem maszyn roboczych, oprzyrz康owania produkcyjnego i in. Podstawowym celem spotkania by這 szersze zaprezentowanie gamy samochod闚 wytwarzanych przez ko鎍em. W tym celu umo磧iwiono jazdy pr鏏ne na trasie Budapeszt-Tihany nad Balatonem oraz kr鏒kie testy wszystkich samochod闚 grupy. By造 w鈔鏚 nich m.in. Lancia Thema (A-TM 6/1985), Uno (A-TM 7/1983). Lancia Y10 (A-TM 12/1986). Prawdziwa sensacj wywo豉 jednak najnowszy model Fiata - Uno Selecta, wyposa穎ny w bezstopniow przek豉dni automatyczn. Szcz窷liwym zbiegiem okoliczno軼i przedstawiciel A-TM mia mo磧iwo嗆 odbycia prawie 300-kilometrowej trasy pr鏏, w czasie kt鏎ej dokonali鄉y pomiar闚 podstawowych parametr闚 dynamicznych. Poni瞠j przedstawiamy kr鏒ki opis rozwi您a technicznych Selecty.

Informacje nap造waj帷e ze znanych 鈍iatowych koncern闚 samochodowych zdaj si potwierdza, 瞠 bezstopniowe przek豉dnie pasowe znajd - po wielu latach pr鏏 i bada - powszechne zastosowanie w konstrukcji samochod闚. Podobnie jak to by這 z nap璠em na wszystkie ko豉, odwa積 decyzj podj瘭i Japo鎍zycy, chocia rozwi您anie techniczne powsta這 w Europie. Firma Subaru w swym modelu Justy ECVT wprowadzi豉 przek豉dni bezstopniow typu van Doorne. Niemal jednocze郾ie, w kwietniu 1987r. zdecydowa si na ten krok FIAT z modelem Uno Selecta, a tak瞠 Ford z Fiest CTX o niemal identycznych rozwi您aniach przek豉dni.
Przek豉dnie bezstopniowe opisywali鄉y w A-TM 2/85 i 5/87, radzimy zapozna si z nimi przy czytaniu niniejszego opisu Selecty. Pr鏏y zastosowania przek豉dni bezstopniowych w samochodach trwa造 kilka dziesi璚ioleci. G堯wn trudno嗆 stanowi dob鏎 odpowiedniego tworzywa i skonstruowanie trwa貫go elementu przenosz帷ego nap璠. Przez d逝gi czas stosowano gumowy pasek klinowy. W roku 1965 Hub van Doorne zastosowa pasy metalowe z ta鄉y stalowej; w 1972 r. pomys這wy Holender za這篡 w Tilburgu w豉sne przedsi瑿iorstwo Van Doorne Transmissie BV (VDT). Obecnie nale篡 ono w 49% do pa雟twowej firmy holenderskiej MTP, w 27% do Volvo i 24% do FIATa, produkuje dziennie ok. 100 skrzy CVT (Continously Variable Transmission).

Sercem skrzy CVT jest przenosz帷y nap璠 pas stalowy o przekroju trapezowym (rys. 1). Zbudowany jest on z dwu ta鄉 powsta造ch z pakietu - zazwyczaj dziesi璚iu- pier軼ieni o grubo軼i 0,18 mm ze stali maraging. Ta鄉y po陰czone s przez ok. 300 z陰czek wykonanych ze stali wysokowytrzyma貫j. Tak zmontowany pas za這穎ny jest na ko豉 pasowe wa趾a g堯wnego i wa趾a zdawczego (rys. 2). Ko豉 sk豉daj si z dw鏂h po堯wek, z kt鏎ych jedna jest przesuwna. Jej przesuwanie zmienia szeroko嗆 trapezowego gniazda ko豉 pasowego a tym samym po這瞠nie paska i promie przy這瞠nia si. Do przesuwania po堯wki ko豉 s逝篡 uk豉d hydrauliczny sk豉daj帷y si z pompy z瑿atej nap璠zanej przez silnik i systemu zawor闚 doprowadzaj帷ych po otrzymaniu w豉軼iwego sygna逝 olej pod ci郾ieniem do si這wnik闚 przy ko豉ch pasowych. Instalacja hydrauliczna uruchamia tak瞠 dwa zamontowane na wa趾u g堯wnym wielop造tkowe sprz璕豉 cierne osobno do jazdy do przodu i do ty逝. Sprz璕豉 te, wyposa穎ne we w豉sne ch這dnice oleju, po przekroczeniu pr璠ko軼i obrotowej ja這wego biegu silnika przenosz za po鈔ednictwem przek豉dni planetarnej nap璠 na ko豉 pasowe.

W momencie uruchomienia silnika po堯wki ko豉 pasowego na wa趾u g堯wnym s ca趾owicie rozsuni皻e, pas znajduje si w najni窺zym po這瞠niu co odpowiada najmniejszemu prze這瞠niu. Przy zwi瘯szaniu pr璠ko軼i obrotowej silnika (przyspieszaniu) ruchoma po堯wka ko豉 zbli瘸 si do nieruchomej przesuwaj帷 pas na wi瘯sz 鈔ednic; odwrotnie dzieje si z ko貫m pasowym na wa趾u odbioru mocy.

Zmiana prze這瞠nia zachodzi p造nnie, zale積ie od zmiennych warunk闚 jazdy rys. 3. Przy niskich pr璠ko軼iach prze這瞠nie wynosi 1:2,47, przy wysokich 1:0,445, tj. rozpi皻o嗆 prze這瞠 r闚na jest 5,843 (w skrzyni mechanicznej 5,01).
Zmian prze這瞠nia zilustrowano na rys. 4. Po ustawieniu d德igni zmiany bieg闚 w pozycji „D" (Drive) sprz璕這 jazdy do przodu zostaje cz窷ciowo w陰czone dla z豉godzenia efektu przekazania mocy na ko豉 i zapobie瞠nia cofaniu na wzniesieniach. Zwi瘯szenie pr璠ko軼i obrotowej silnika spowoduje ca趾owite zasprz璕lenie i samoch鏚 rusza. Od tej chwili elektroniczny uk豉d kontrolny ustala prze這瞠nie w zale積o軼i od pr璠ko軼i obrotowej, pr璠ko軼i jazdy i zapotrzebowania na moc zgodnego z po這瞠niem peda逝 przyspieszenia. Zmiana prze這瞠nia zachodzi wzd逝 g鏎nej krzywej, odpowiadaj帷ej wysokim prze這瞠niom, przy ma造m zapotrzebowaniu na moc (peda lekko wci郾i皻y), b康 te wzd逝 dolnej krzywej przy pedale bardziej wci郾i皻ym. Prze這瞠nia niskie s utrzymywane d逝瞠j, je瞠li peda jest wci郾i皻y do oporu. Nie dopuszcza si przy tym do przekroczenia pr璠ko軼i obrotowej 5000 obr/min, co zapobiega nadmiernemu zu篡ciu przek豉dni i ha豉sowi. Widoczne jest, 瞠 zmiana prze這瞠nia mo瞠 przebiega tak瞠 wzd逝 krzywej D-L odpowiadaj帷ej prze陰czeniu przek豉dni na zakres pracy „L" Low. Zmiana sposobu sterowania powoduje utrzymywanie silnika w zakresie pr璠ko軼i obrotowych odpowiadaj帷ych maksymalnemu momentowi. Mo積a to wykorzysta do poprawy w豉軼iwo軼i dynamicznych samochodu. Wg pomiar闚 przeprowadzonych w czasie pr鏏nej jazdy Selecta osi庵n瘭i鄉y przyspieszenie 0-100 km/h w ci庵u 15,5 s (co potwierdza dane fabryczne) stosuj帷 zmian prze這瞠nia, natomiast wy陰cznie na zakresie Drive czas ten wyni鏀 19 s. Przyspieszenie od 80 do 100 km/h trwa ok. 5,5 s na zakresie L i o 1 s d逝瞠j na zakresie D. Bieg Low u豉twia tak瞠 hamowanie silnikiem.

Inne parametry Uno Selecta to: pr璠ko嗆 maksymalna 148 km/h, czas przejechania pierwszego kilometra 37,0 s, zu篡cie paliwa: 4,8 dm3 na 100 km przy pr璠ko軼i 90 km/h, 6,5 dm3 przy 120 km/h i 7,6 dm3 w cyklu miejskim. S to warto軼i niemal identyczne jak w samochodzie z przek豉dni mechaniczn, zalet Selecty jest przede wszystkim zwi瘯szenie komfortu jazdy, zw豉szcza w ruchu miejskim gdy konieczna jest cz瘰ta zmiana prze這瞠nia. Przy zastosowaniu CVT kierowca mo瞠 po鈍i璚i wi璚ej uwagi kierowaniu pojazdem. Zmian pr璠ko軼i obrotowej mo積a obserwowa na zabudowanym na tablicy przyrz康闚 „ekonometrze" wskazuj帷ym ekonomiczny zakres jazdy.

Koszt przek豉dni CVT jest wi瘯szy ni skrzyni mechanicznej, przyk豉dowo Fiesta z tak przek豉dni kosztuje 670 funt闚 wi璚ej (ok. 10% ceny), podobny jest przyrost ceny Selecty. Je瞠li jednak cen 5-biegowej skrzyni mechanicznej przyj望 za 100%, to przek豉dnia bezstopniowa kosztuje 170 a 4-biegowa skrzynia automatyczna z hydraulicznym przetwornikiem momentu 220%. St康 te rosn帷e zainteresowanie producent闚 samochod闚 z przek豉dniami pasowymi i sta造 rozw鎩 oraz badania nowych rozwi您a w wyspecjalizowanych wytw鏎niach.
mgr in. Wojciech Karwas
AUTO - Technika Motoryzacyjna 10`87

Kliknij 瞠by powi瘯szy
rys1
Kliknij 瞠by powi瘯szy
rys2
Kliknij 瞠by powi瘯szy
rys2
Kliknij 瞠by powi瘯szy
rys3
Kliknij 瞠by powi瘯szy
rys4


  Na skr鏒y - mapa serwisuKlubowicz闚: 3303 
Wszystkie prawa zastrze穎ne (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania si kopiowania materia堯w z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer