|
 |
» Wymiana wszystkich bębenków w uniaku.
autor:
sebawo
Modyfikacja artykułu: 2008-01-15 16:05:38, odsłon: 31823
Jako, że niefortunnie zgubiłem kluczyki do samochodu, musiałem dokonać włamu aby wymienić bębenki. A więc zacznijmy po kolei.
Stacyjka
Zaczyna, od niej, gdyż tu sprawa jest najprostsza. Niestety nie posiadam fotek, ale jestem pewny, że sobie poradzicie. Najpierw odkręcamy 3 śruby trzymające plastikową obudowę kolumny kierownicy. Pod nią ujrzymy kuuuupę kabli i trochę kostek, nas interesuje sama stacyjka.
Wkładamy kluczyk (jeśli mamy oczywiście), i obserwujemy małą dziurkę, bodajże od spodu. Należy wetknąć w nią coś cienkiego i kręcić kluczykiem, aż załapie, wtedy da się spokojnie wyjąć bębenek z kluczykiem. O ile dobrze pamiętam, było to parę stopni w prawo, patrząc na stacyjkę.
Jeśli nie mamy kluczyka, próbujemy wsadzić kluczyk z małej kłódeczki, lub jakiegoś zapięcia rowerowego i tak długo kombinujemy, aż się uda.
Nowy bębenek po prostu zakładamy na kluczyk i wpychamy w miejsce starego, skręcamy wszystko do kupy i już ;]
klamki drzwi
Ściągamy tapicerkę z drzwi i wyszukujemy w okolicach klamki od środka dwóch nakrętek na klucz 8, trzymają one klamkę. Odkręcamy. Następnie musimy odczepić plastikowe cięgno, które jest nasadzone na kuleczkę z mechanizmu klamki. Ostrożnie podważamy małym śrubokrętem i powinno spokojnie zejść.
Uwaga! nie należy szarpać, plastik może się złamać i wtedy lipa, bo z tego co wiem to takiej części nowej się nie dostanie....
Gdy już mamy `wolną` klamkę, zabieramy do domu i walczymy. Obrotowy pierścień z kulką trzyma się na pręciku przelotowym, widocznym z obu stron. Należy go delikatnie wypchnąć i ściągnąć pierścień, pamiętając pozycję pierścienia z kuleczką, żeby potem źle nie poskładać. Po tym zabiegu klamka wygląda tak:
 | klamka bez pierścienia |
|
Na samym szczycie mechanizmu (zamek w dół) widoczny jest pół-pierścień (a w zasadzie 3/4 pierścień :D ), poruszający się razem z wciskanym przez nas zamkiem. Należy go zdjąć śrubokrętem lub kombinerkami. Wtedy cały zamek i sprężyna wylatują z klamki:
 | po ściągnięciu pierścienia |
|
Teraz wystarczy tylko włożyć kluczyk (lub jak się go nie ma to pisałem wyżej) i wetknąć w szparę zaznaczoną na zdjęciu coś cienkiego i nacisnąć języczek, wtedy cały bębenek wychodzi, razem z kluczem.
 | wyjęty bębenek |
|
Teraz już tylko wystarczy włożyć nowy bębenek, i poskładać wszystko w odwrotnej kolejności, a więc: 1. wkładamy bębenek z kluczem aż języczek zrobi `klik` 2. wkładamy zamek razem ze sprężyną w klamkę i zakładamy pół-pierścień 3. zakładamy pierścień z kuleczką i wbijamy mały pręcik (pamiętając pozycję pierścienia) 4. klamkę montujemy w drzwiach, przykręcając dwie nakrętki, nie zapominając o wepchnięciu plastikowego cięgna.
klapa tylna
W pierwszej kolejności okręcamy plastik, który przykrywa silnik wycieraczki i mechanizm zamka (3 wkręty). Następnie odkręcamy jeszcze dwa wkręty trzymające sam zamek. Tu również mamy do czynienia z plastikowym cięgnem, z prawej strony stojąc przodem do klapy. Należy delikatnie, małym śrubokrętem ściągnąć je z metalowej kuleczki. Mamy już cały mechanizm w ręku, idziemy się pobawić.
 | mechanizm klapy |
|
Od góry (zamek w dół) jest plastikowa klapka, na 2 zatrzaski. Schodzi bez problemu, nie obawiajcie sie, że złamiecie bo to mocny plastik;]
 | zamkniecie mechanizmu |
|
Po otwarciu wyskoczy Wam sprężyna i małe plastikowe kółeczko, odłóżcie na bok.
 | po rozebraniu |
|
Teraz wyjmujemy już sam zamek w metalowej i plastikowej obudowie (to co naciskamy, żeby otworzyć klape). Ściągamy delikatnie plastik, żeby nie połamać, podważając małym śrubokrętem. Otrzymujemy coś takiego: W zaz | krok przed wyjeciem bebna |
|
Zaznaczona na czerwono jest zawleczka, która trzyma bębenek, trzeba ją delikatnie wyjąć i bębenek będzie `wolny`:
 | zawleczka |
|
Teraz radziłbym wszystko dobrze przesmarować dowolnym smarem (nie ściernym) i poskładać do kupy w odwrotnej kolejności i już po robocie;]
korek (foto by Przemas)
Na początek oczywiście wyciągamy korek. Jeśli nie posiadacie już kluczyka to albo wiercenie, albo `na chamca` co się niestety wiąże z kupieniem nowego korka...
Jeśli mamy już korek w ręce, lokalizujemy metalowy pręcik przelotowy:
 | bolec przelotowy |
|
I wypychamy jakimś cienkim śrubokrętem. Uważajcie żeby nie dostać tą nasadką, sprężyna jest w korku na prawde mocna.... Po wyjęciu zawleczki rozbieramy korek najbardziej jak się da:
 | po zdjeciu nasadki i zawleczki |
|
 | po zdjeciu sprezyny |
|
 | po zdjeciu plastikowego ringu |
|
 | goly korek z zamkiem |
|
Następnie musimy wypchnąć metalową tulejkę, w której siedzi bębenek. W tym celu kładziemy korek zamkiem w dół na czymś, co umożliwi nam wybicie tulejki i wkładamy od góry śrubokręt i bijemy. Stary bębenek najprawdopodobniej się zniszczy (wygnie się języczek, ale niekoniecznie). Tak to wygląda po wyciągnięciu:
 | tulejka z bebenkiem |
|
Należy teraz zlokalzować języczek, po naciśnięciu którego zamek nam wychodzi z tulejki:
 | `wolny` bebenek |
|
Wsadzamy w jego miejsce nowy bębenek i składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności:
 | elementy korka do poskladania |
|
Tym sposobem mamy wymienione wszystkie zamki w naszym uniaku i jeden kluczyk do wszystkiego ;]
Dziękuję z tego miejsca kolegom z forum FU a w szczególności koledze maras_uno za krótki kurs wchodzenia do uniaka bez klucza :D Dziękuję również Przemasowi za udostępnienie zdjęć rozkręconego korka.
|
Autor:
Wojto
| Data: 2016-06-03 22:41:19 |
Z jakiej firmy polecacie komplet zamków? |
Autor:
fred
| Data: 2012-04-25 23:05:50 |
zabrałem się od zamka w klapie, ale kupiłem komplet wkładek, i niestety okazało się że nowa wkładka jest krótsza i nieprzystosowana do uszczelki (więc szybciej się zepsuje nowa wkładka) no i zastanawiam się czym zastąpić uszczelkę która była na rancie koreczka - to też ma za zadanie uszczelnić przestrzeń pomiędzy korkiem a otworem w listwie, próbowałem z 2 un złożyć jeden zamek i zawiodłem się bo są między nimi drobne różnice, jutro powalczę z pozostałymi , zastanawiam się czy u mnie też tak się wyciąga wkłądkę ze stacyjki, bo mam wrażenie że jest troszkę inaczej (ja już doszedłem jak wykręcić śruby trzymające stacyjkę na kolumnie kierowniczej :) ) |
Autor:
Przemas
| Data: 2008-01-17 22:19:24 |
Na początku gratuluję przydatnego manuala :)
Na końcu zaś powiem nie ma problemu, polecam się na przyszłość :) |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|