Testy zderzeniowe Fiata Uno wykonane przez "Fiat Auto Spa".
W 1966 roku w Mirafiori powstało laboratorium do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego. W roku 1976 w Orbassano (Turyn) powstało w pełni nowoczesne i przestronne centrum badan bezpieczeństwa Fiat Auto Spa. W roku 1990 należało do najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych zespołów badawczych tego typu. Powierzchnia wynosiła 110 tys. metrów kwadratowych. Możliwości testowe tego ośrodka ukierunkowały badania takie jak : uderzenie w ścianę stałą albo inne przeszkody z prędkością do 140km/h, do tego wszystkie rodzaje wypadków z udziałem kilku samochodów, zderzenia czołowe na przemian, pojazdów będących w ruchu pod różnymi kątami, także uderzenia boczne na zmianę, pod różnymi kątami przy prędkości do 100km/h. Oczywiście obiekt wyposażony jest w laboratorium badan różnego rodzaju nadjechań, przebić i innych. Wszystkie auta biorące udział w badaniach są gromadzone i przechowywane na ogromny placu jako archiwum. Obok tego ogromnego obiektu z różnymi stanowiskami do dynamicznych prób całymi samochodami jest jeszcze wiele innych stanowisk prowadzących statyczne testy poszczególnych części samochodowych.
Poniżej kilka zdjęć z udziałem Fiata Uno w testach wykonywanych przez Fiat Auto Spa.
 | Crashtest |
|
 | Przygotowanie do testu |
|
 | Dachowanie |
|
Testy zderzeniowe wykonane przez ADAC
Testowany samochód musi przejść tak zwany 50%. Auto przodem, lewą stroną uderza w przeszkodę z prędkością 45km/h. Po próbie auto jest uszkodzone, ale z tyłu jest nieuszkodzone i można jeszcze przeprowadzić na tylnej części dalsze próby. Z prędkością 37km/h w auto uderza jadąca przeszkoda (bariera symulator) w tył testowanych samochodów. W teście zrobionym przed ADAC wzięły: Fiat Uno, Nissan Micra, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 205, VW Polo i VW Golf.
Zdjęcia i opinie:
 | Uno |
|
Uno + stabilne nadwozie/konstrukcja + efektywna strefa zgniotu - nieabsorbująca siły zderzenia kolumna kierownicza - kanciasta deska w okolicy kolan - za nisko ustawione zagłówki - wyciek paliwa po zderzeniu tyłem
 | Fiesta, Micra |
|
 | Corsa, 205, Polo |
|
 | Golf |
|
Najlepsze noty w teście zebrał VW Golf, który wykazał się sztywnością konstrukcji, dobrym zabezpieczeniem pasażerów, jedyny problem był ze załamaniem się tylnej klapy.
Tabela w której są zestawione są noty poszczególnych aut. Im mniejsza nota tym lepsza.
 | Tabela |
|
 | w kolorze... |
|
Jak widać Uno nie wyszło najgorzej jak na tamte czasy i normy. Choć nie ma szans z większymi autami czy też konstrukcjami z XXIw...
Na koniec możecie obejrzeć dwa krótkie filmiki pokazujące zderzenie Fiata Uno mk1 z nowoczesną "bezpieczną" barierą drogową która uniemożliwia nam wypadnięcie poza drogę czy na sąsiedni pas ruchu. Spotykamy takie na zakrętach, krętych drogach, drogach szybkiego ruchu czy autostradach.
Widok z poza auta: http://www.youtube.com/watch?v=Wlxfp37_9mo
 | out |
|
Widok z wewnątrz auta: http://www.youtube.com/watch?v=Y3TyDHnRiVE
 | in |
|
współautor artykułu misiaczek
|