|
 |
» Klakson w Uno - instalacja przez przekaźnik
autor:
LordFalcon
Modyfikacja artykułu: 2009-03-23 21:24:51, odsłon: 23974
Witam. Jak wszyscy wiemy Fiat lubił oszczędzać i ciąć koszta produkując nasze wspaniałe samochody. Oszczędność dotyczy również klaksonu. W większości wersji Uno prąd do klaksonu płynie bezpośrednio przez styki wewnątrz kierownicy, a jest to niemały prąd (zwłaszcza jeśli ktoś założy nieseryjny silniejszy klakson).
Warto więc przerobić instalację tak aby ochronić styki w kierownicy poprzez zastosowanie przekaźnika. Dzięki temu przez styki w kierownicy będą przepływać jedynie prądy sterujące cewką przekaźnika, natomiast "duży" prąd do klaksonu będzie szedł przez przekaźnik.
Potrzebne przedmioty i narzędzia: Przekaźnik samochodowy 12V Kawałek kabla najlepiej czarnego (dł. zależna od punktu skąd chcemy pobrać masę) Wsuwka żeńska Wsuwka żeńska lub oczkowa Taśma izolacyjna (ew. termokurczka) Miernik elektryczny
Wykonanie: Etap 1: Najpierw musimy zanurkować pod przednim zderzakiem samochodu i zlokalizować klakson. Powinien znajdować się między zderzakiem a skrzynią biegów. Następnie odpinamy 2 idące do niego przewody (UWAGA! na jednym jest stały plus więc trzeba uważać żeby nie dotknąć nim do masy!) Teraz miernikiem sprawdzamy na którym występuje +12V i jego izolujemy skutecznie (nie będzie nam potrzebny)
Etap 2: Przygotowany dodatkowy przewód oprawiamy z jednej strony we wsuwkę żeńską i owijamy izolacją lub zabezpieczamy termokurczką (ta strona zostaje przy klaksonie). Przeprowadzamy go wzdłuż istniejącej instalacji do punktu skąd będziemy pobierać masę (ja poprowadziłem aż do klemy minus (-) akumulatora). Obcinamy na odpowiedniej długości, oprawiamy drugi koniec i podpinamy do punktu pobierania masy. Ten nowo podciągnięty przewód oraz drugi przewód który pozostał z oryginalnej instalacji podpinamy do klaksonu.
Etap 3: Nurkujemy pod deską rozdzielczą w okolicach nóg kierowcy i namierzamy skrzynkę bezpieczników. Odnajdujemy zworę w gnieździe przekaźnika E1, wyciągamy ją i wsadzamy przekaźnik. Na czerwono zaznaczono gniazdo przekaźnika klaksonu E1 Na niebiesko położenie zworki którą trzeba wyciągnąć.
 | Centralka elektryczna. Foto: fred77 |
|
Etap 4: Naciskamy przycisk klaksonu na kierownicy. Jeśli trąbi wszystko wykonaliśmy prawidłowo.
Schemat elektryczny podłączenia klaksonu i wykonanych zmian:
 | Schemat klaksonu |
|
|
|
|
|