Budowa wskaźnika doładowania (ciśnieniomierza)
Większość mechanicznych mierników ciśnienia zbudowana jest w oparciu metalową przeponę, która przez prosty układ przekładni zębatych oddziałuje na wskazówkę.
 | Miernik ciśnienia |
|
Po podaniu ciśnienia na metalowa przeponę oddziałuję siła, która jest wprost proporcjonalna do wartości doprowadzanego ciśnienia. Ciśnienie, które dostaje się do przepony powoduje jej odkształcanie (wyprostowanie). Odkształcenie przepony jest możliwe tylko w granicach ruchu zębatki podłużnej, granice te są najczęściej wytyczone przez konstrukcje ustroju. Poruszająca się wzdłużnie zębatka napędza drugą połączoną na stałe z wskazówką.
 | Elementy wskaźnika doładowania |
|
 | Elementy wskaźnika doładowania |
|
A - przepona miedziana, B - króciec, C - miejsce mocowania przepony, D - elastyczne przeniesienie napędu, E - ogranicznik regulowany, F - przekładnia ruchu wzdłużnego na obrotowy, G - oś, miejsce montażu wskazówki.
Czym jest wakuometr? Wakuometr to nic innego jak wskaźnik ciśnienia mniejszego niż atmosferyczne, inaczej nazywanego próżniomierzem lub miernikiem podciśnienia bezwzględnego.
WAKUOMETR próżniomierz, manometr próżniowy, przyrząd służący do pomiaru ciśnienia całkowitego gazu/cieczy w zakresie ciśnień niższych od ciśnienia atmosferycznego
Konstrukcja wakuometru jest praktycznie taka sama jak i miernika ciśnienia z ta różnicą, iż w mierniku podciśnienia inaczej jest ustawiony zespół zębatek i wskazówki względem położenia przepony.
W tradycyjnym mierniku ciśnienia w momencie podania ciśnienia przepona próbując się wyprostować wykonuje ruch w górę wychylając wskazówkę w prawo. Jeśli do tej samej przepony zamiast ciśnienia podłączymy podciśnienie to przepona będzie próbowała się bardziej zacisnąć próbując obrócić wskazówkę przyrządu w lewo. Oczywiście wskazówka nie wychyli się w lewo, ponieważ ruch zębatki wzdłużnej jest ograniczony mechanicznie przez konstrukcję przyrządu (ograniczniki).
 | miernik ciśnienia oraz wakuometr |
|
Na rysunku przedstawione są dwa mierniki, a strzałkami zaznaczone wektory ruchu, jakie następują w momencie zadziałania. Aby przerobić wskaźnik ciśnienia doładowania (z fiata uno TURBO ie.) na wskaźnik podciśnienia bezwzględnego należy z wyczuciem dogiąć przeponę tak, aby wskazówka „na luzie" spoczywała po prawej stronie skali w okolicach 1 BAR`a. Operacja jest bardzo prosta w realizacji, należy tylko zachować ostrożność przy doginaniu przepony tak żeby jej nie uszkodzić / rozszczelnić.
Przerobiony miernik można przetestować w bardzo prosty sposób, wystarczy kawałek gumowej rurki i podciśnienie, jakie możemy wykonać ustami. Według moich obserwacji wskazówka powinna się poruszać od (1 bar - brak podciśnienia) do 0 bar (maksymalne podciśnienie).
Po sprawdzeniu nadchodzi moment podłączenia w samochodzie, będziemy potrzebowali około 2m gumowej rurki grubościennej oraz trójnik, który pozwoli nam na wpięcie się istniejącą instalację. Wakuometr powinien być wpięty pomiędzy zaworami dolotowymi a przepustnicą gaźnika / wtrysku, czyli może być to dowolna rurka, która wychodzi za przepustnicą np.
wspomaganie hamulca (wtrysk, gaźnik) sterowanie sterownikiem na aparacie zapłonowym (gaźnik) rurka dochodząca do map - sensora (wtrysk)
Można też dokupić specjalny króciec wkręcany w kolektor dolotowy zamiennie z tym od wspomagania hamulca, posiada on dodatkowe wyjście, pod które możemy podpiąć wakuometr.
Wskazania wakuometru: silnik off - wskazówka pokazuje 1bar silnik on, ok. 1000obr bez obciążenia - wskazania około 0,3 -0,4 bar (największe podciśnienie) silnik on, jazda, pełne obciążenie - wskazania w okolicach 0,7-09 bar (najmniejsze)
Autor Pepej
|