|
 |
» Wymiana szczęk hamulcowych.
autor:
leski
Modyfikacja artykułu: 2005-05-15 20:40:44, odsłon: 79619
Jakiś czas temu przeprowadziliśmy z Tvardym czyszczenie układu hamulcowego tylnej osi w jego bolidzie. Oto mała fotorelacja z opisem.
Ściąganie bębna przeprowadzamy w następujący sposób:
odkręcamy dwie śruby M8 mocujące bęben do piasty i lekko opukujemy bęben hamulcowy młotkiem. Jeśli bęben się nie rusza, to najprawdopodobniej zapieczony jest na piaście i trzeba w niego mocniej postukać młotkiem, uprzednio zapuszczając odrdzewiaczem jego połączenie z piastą.
Jeśli natomiast bęben rusza się na piaście a nie chce zejść całkowicie, to trzymają go szczęki hamulcowe (z tyłu bębna tworzy się tzw. rant - efekt zużywania się bębna i korozji. W tym przypadku należy poprzez jeden z otworów po śrubie koła popuścić samoregulator (otwór należy ustawić mniej więcej około godziny 9 - 10 dla lewego koła i 14 - 15 dla prawego koła ). Budowa i sposób popuszczania samoregulatora pokazane są w dalszej części opisu (przy zakładaniu szczęk, przed założeniem sprężyn powrotnych.
 | po zdjęciu bębna ... |
|
Po zdjęciu koła i bębna mamy oto taki widok:
 | ... |
|
Demontujemy pancerz linki hamulca ręcznęgo z mocowań na belce, a następnie sprawdzamy stan cylinderków hamulcowych. Śrubokrętem sprawdzamy, czy oba tłoczki w cylinderku się ruszają...
 | ... |
|
oraz czy po odchyleniu osłonek gumowych na cylinderku, nie widać wycieków płynu hamulcowego.
 | ... |
|
Wymianę szczęk rozpoczynamy od popuszczenia linki hamulca ręcznego i odczepienia jej od rozpieraków (najlepiej jest to zrobić uprzednio wysuwając oba końce pancerza linki hamulca z belki tylnej) . Następnie demontujemy sprężyste blaszki dociskające szczęki hamulcowe do tarczy nośnej i dwie sprężyny.
 | ... |
|
Teraz lekko przytrzymując rozpierak, ciągniemy tylną szczękę do tyłu, wysuwamy ją z rozpieraka i odpinamy sprężynę.
 | ... |
|
Następnie przesuwamy rozpierak w przód, samoregulator ustawiamy w pozycji prawie maksymalnie rozciągniętej i demontujemy przednią szczękę hamulcową. Teraz mamy swobodny dostęp do rozpieraka, który wyjmujemy w sposób pokazany na fotce.
 | ... |
|
Rozpierak należy wyczyścić, a przede wszystkim doprowadzić go stanu w którym jego elementy będą się lekko obracać względem siebie...
 | ... |
|
i przesmarować go specjalnym smarem do układów hamulcowych.
 | ... |
|
Następnie czyścimy tarczę nośną z rdzy i innych zanieczyszczeń, szczególnie zwracając uwagę na miejsca przylegania do niej szczęk hamulcowych. Po wyczyszczeniu i przedmuchaniu tej tarczy, należy w/w wymienione miejsca posmarować smarem.
 | ... |
|
 | ... |
|
Ten sam smar stosujemy również na mechanizm samoregulatorów ...
 | ... |
|
Składanie zaczynamy od montażu rozpieraka...
 | ... |
|
i zaczepienia do niego linki hamulca ręcznego...
 | ... |
|
Następnie wkładamy przednią szczękę hamulcową ( mechanizm samoregulatora powinien by prawie maksymalnie wysunięty).
 | ... |
|
Do szczęki tylnej wkładamy od jej wewnętrznej strony małą sprężynkę ...
 | ... |
|
następnie zaczepiamy drugi koniec sprężynki o samoregulator ...
 | ... |
|
i przesuwając tylną szczękę i dźwignię rozpieraka do tyłu, zakładamy tą szczękę na rozpierak.
 | ... |
|
Teraz zakładamy blaszki trzymające szczęki do tarczy nośnej. Dalej blokując np. młotkiem tylną szczękę, naciskamy na przednią szczękę do tyłu, a śrubokrętem popuszczamy samoregulator (naciskamy lekko do dołu na dolny element samoregulatora).
 | ... |
|
Po tej operacji szczęki hamulcowe powinny zbliżyć się do siebie. Następnie zakładamy sprężyny powrotne... najpierw dolną ...
 | ... |
|
...a potem górną.
 | ... |
|
Sprawdzamy czy wszystko jest ok... i czyścimy papierem ściernym otwór centrujący...
 | ... |
| ...a piastę szczotką drucianą. Powierzchnię piasty można posmarować smarem do układów hamulcowych, szczególnie w miejscu otworu centrującego. Ułatwi to ponowny demontaż bębna. Zakładamy pancerz linki hamulca ręcznego w mocowania na belce... zakładamy bęben.
i mocno naciskamy (kilkanaście razy) na pedał hamulca tak, aby rozeszły się samoregulatory, a następnie regulujemy linke hamulca ręcznego.
Na koniec tylko dodam że powinno się używać specjalnego smaru do układów hamulcowych odpornych na wysoką temperaturę (około 1000 stopni Celcjusza). Użycie innego da krótkotrwały efekt i może spowodować jego spłynięcie na szczęki lub bęben hamulcowy.
|
Autor:
adammody
| Data: 2012-12-26 23:45:51 |
Ten "smar do układów hamulcowych" To się nazywa prawidłowo pasta miedżana |
Autor:
Ender77
| Data: 2009-03-25 20:41:15 |
Ten "smar do układów hamulcowych" to miedź w sprayu. O to pytajcie w sklepach, bo inaczej sprzedawcy robią wielkie oczy i nie kumają o co chodzi :))) Manual jest OK, dzięki niemu mam już za sobą remont tylnego hamowania. Pozdrawiam. |
Autor:
jdsoul
| Data: 2007-06-06 12:27:18 |
Super artykuł, Wymieniłem na jego podstawie szczęki i bębny i autko całkiem nieźle hamuje. Wielkie dzięki za art. |
Autor:
ScoR
| Data: 2007-04-27 10:36:48 |
Kilka dni temu miałem wymieniane tłoczki i szczęki i po rozkreceniu okazało sie że wszystko wygląda inczej. Tłoczki mają inny kształ, te rozpierki czy cuśtam też inaczej wygladaja i ogólnie zrobiła sie zadyma bo cześci miałem już kupione:) Okazało się że w moim wózku tylne hamule są na systemie Palio czy jakośtak (taki mondry gach mi tak powieział). No i zaczeły sie poszukiwania cześci. Zajeło to pół dnia a szczeki trzeba było kupic oryginalne niestety :/. Ale teraz wszystko gra bo moge hamowac- wcześniej niezabardzo. Mam uno z końca 97 był to kiedyś van ale poprzedni kieras go przerobił na cywilny. Takze stąd może te hamulce są jakieś inne. |
Autor:
Michalgaa
| Data: 2006-05-09 20:24:03 |
Bardzo fajnie opisane i pokazane jak dla początkujących To super Tak jak dla mnie Jestem początkujący hehehe |
Autor:
opaczek
| Data: 2005-09-30 14:14:36 |
wszystko ładnie i pięknie, szkoda tylko, że nie ma nadkoli:) |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|