|
 |
» Demontaż deski rozdzielczej
autor:
Gall
Modyfikacja artykułu: 2005-08-30 10:39:58, odsłon: 56873
Ponieważ coraz częściej pojawiają się pytania jak zdemontować całą deskę rozdzielczą - postaram się Wam trochę przybliżyć tą czynność. Wielu z Was się może wydawać że jest to bardzo skomplikowane i trudne - jednak pozory mylą. Wystarczy mieć kawałek miejsca i troszkę samozaparcia. Z narzędzi będzie potrzebny, kluczyk "8" najlepiej sztorcowy, śrubokręt krzyżakowy, klucz (bodajże 22 lub 24) do odkręcenia kierownicy, 17ka (chyba) do odkręcenia cięgna ssania (o ile w Waszym modelu występuje), imbusik do odkręcenia zegarów no i standardowo jakieś kombinerki oraz śrubokręt płaski (w miarę wąski).
Demontaż zaczynamy od zdjęcia kierownicy. W zależności od jej modelu zdejmujemy klapkę przykrywającą klakson o odkręcamy nakrętkę mocującę samą kierownicę. Należy oczywiście odpiąć przewody od klaksonu - inaczej nie zdejmiemy przykrywki. Niezależnie od modelu seryjnej kierownicy - nakrętka w każdym przypadku jest taka sama.
 | Nakrętka trzymająca kierownicę. |
|
Następnie po zdjęciu kierownicy zajmujemy się zdjęciem plastikowej obudowy kolumny kierowniczej. Składa się ona z dwóch plastykowych części: górnej i dolnej. Są one skręcone ze sobą trzema wkrętami pokazanymi na rysunku. Wkręty mają łebki pod kluczyk "8".Najlepiej odkręcać je własnie "sztorcową ósemką".
 | Wkręty obudowy kolumny kierowniczej. |
|
Gdy zdejmiemy już plastykową osłonę - mamy na wierzchu przełącznik zespolony wraz z podłączonymi kostkami. Odpinamy więc wszystkie kostki od przełącznika - o podłączenie nie mamy się co martwić - kostki są każda inna ;). Gdy elektrykę odepniemy luzujemy śrubkę trzymająca przełącznik na kolumnie kierowniczej. Również pokazana poniżej ósemeczka.
 | Śruba trzymająca przełącznik zespolony. |
|
Następnie odkręcamy dwa wkręty widoczne poniżej.
 | Dwa wkręty tuż nad kolumną kierowniczą. |
|
Gdy brak już kierownicy, przełącznika i obudowy kolumny - czas zdemontować zegary. Odkręcamy więc dwa wkręty imbusikowe.
 | Wkręty pod imbusik trzymające zegary w desce. |
|
Następnie sięgamy na tył zegarów i odpinamy linkę prędkościomierza. Najlepiej wsadzić tam rękę z prawej strony zegarów. Wkładamy łapkę i namacujemy plastykowy kołnierz linki. Odciągamy go w stronę silnika i linka sie wypina - jest to dość trudna czynność jeśli robi się to pierwszy raz. Ale dacie radę. Po odpięciu linki prędkościomierza wyciągacie lekko zegary i odpinacie wszystkie kostki elektryczne. Mają one specjalne listki plastykowe, które zabezpieczają je przed przypadkowym wysunięciem. Listki należy docisnąć do kostki i je wysunąć. Po odpięciu i wyjęciu całkowicie zegarów można odkręcić dwa wkręty które siedzą "pod miejscem na zegary" - pokazane na poniższej fotce.
 | Dwa wkręty tuż pod zegarami - od środka wnęki. |
|
Następnie odkręcamy "ósemeczką" trzy nakrętki które kryją się za plastykowymi osłonkami tuż pod szybą przednią. Z lewej strony za małą kratką powietrza, na środku za zaślepką oraz z prawej strony za kratką, (zdjęcia poniżej).
 | Nakrętka za lewą kratką u góry. |
|
 | Nakrętka pod prawą kratką u góry. |
|
 | Nakrętka za zaślepką po środku. |
|
Odkręcamy popielniczkę - sprawa kilku wkrętów.
 | Wkręty trzymające popielniczkę. |
|
Następnie otwieramy schowek (jeśli nasza wersja posiada klapkę) i odkręcamy kolejną śrubkę.
 | Wkręt w schowku. |
|
Jeśli posiadamy wyciąganą dźwignię ssania należy srubokrętem płaskim wcisnąć plastykowy ząbek zabezpieczający i zsunąć rączkę ssania. Po jej zdjęciu odkręcamy cięgno kluczem płaskim i przez otwór w desce wyjmujemy linkę tak - aby nam nie przeszkadzała.
 | Zatrzask cięgna ssania. |
|
 | Nakrętka cięgna ssania. |
|
Teraz schodzimy do parteru. Tutaj deska trzyma się na wkrętach. Są one z lewej strony tuż nad dolną plastykową osłoną słupka, z lewej strony środkowej konsoli, z prawej strony konsoli środkowej i nad prawą dolną osłoną plastykową przedniego słupka.
 | Wkręt z lewej strony u dołu. |
|
 | wkręt z lewej strony konsoli środkowej. |
|
 | Wkręt z prawej strony konsoli środkowej. |
|
 | Wkręt z praweej strony nad plastykiem słupka. |
|
To już wszystkie wkręty i śrubki trzymające deskę. Teraz trzeba dość zdecydowanie pociągać deskę. Z mniejszym lub większym oporem - zejdzie i naszym oczom ukaże sie mniej więcej taki widok ;)
 | Środek pozbawiony deski rozdzielczej. |
|
A teraz życzę miłego składania w odwrotnej kolejności ;)
|
Autor:
dabrowiak
| Data: 2010-02-14 12:45:44 |
WItam może pytanie nie wtym dziale czy coś ale mam problem siadło mi podświetlenie deski rozdzielczj tzn zegarów w Fiacie UNO 1.0 Fire i mam pytanie jakie żarówki tam idą i ile ich jest chodzi mi o podświetlenie całej deski a nie kontrolek od światel itp.Z góry dzięki za odpowiedź |
Autor:
PTR
| Data: 2005-12-17 22:47:52 |
odpiąć linke prękościomierza ;) to ona trzyma deske, a linke odpina się od dołu |
Autor:
ratownik
| Data: 2005-11-28 17:23:58 |
opis jest super!!!!ale ja mam problem z wyciągnieciem licznika.odkr.eciłem dwie śrubki na imbus i liczni wysunął sie o ok.10mm.i na tym koniec.co trzeba zrobić dalej? |
Autor:
leski
| Data: 2005-08-23 19:16:43 |
rewelacja...przy okazji załatwiłeś kilka tematów jak np. wyciąganie liczników i odpinanie linki prędkościomierza...super :) |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|