Nowy użytkownik    Logowanie 
» Archiwalne: Duna - brazylijska nowość turyńskiego pochodzenia
autor: del78 Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2005-11-09 18:38:47, odsłon: 9262


Turyński FIAT jest już ponad dziesięć lat związany z brazylijskim przemysłem samochodowym. W 1976 r. w tym największym kraju Ameryki Południowej powstało przedsiębiorstwo joint venture, w którym partycypował włoski koncern i rząd stanowy Belo Horizonte. Produkowano samochody 127 (oznaczony w Brazylii 147), Fiorino, montowano Alfettę 2000. Od końca 1984 r. wytwarzana jest czterodrzwiowa odmiana Uno o nazwie Premio. Duża popularność tego samochodu w Brazylii i niemalejące zapotrzebowanie na pojazdy klasy „niższej średniej” w Europie skłoniły zarząd przedsiębiorstwa do podjęcia decyzji o opracowaniu i wprowadzeniu na rynek europejski nowego modelu Duna. FIAT zamierza sprzedać w tym roku 100 tys. tych samochodów.
Duna wytwarzana jest w dwóch wersjach nadwoziowych: kareta czterodrzwiowa i kombi (rys.1).

Kliknij żeby powiększyć
Duna Weekend.


Nadwozie wykazuje duże podobieństwo do Uno, wprowadzono jednak drobne zmiany (np.: w linii pokrywy silnika przejętej z Premio). Trzybryłowa sylwetka została wysmuklona przez dodanie okienka w tylnym słupku. Drzwi zasłaniają słupek przedni i zachodzą na dach, zlikwidowano rynienki – szczelność zapewnia elastyczna uszczelka gumowa. Nowe nadwozie zostało nieco powiększone (rys. 2), wzmocnione i usztywnione.

Kliknij żeby powiększyć
Porównanie wymiarów Duny i Uno


Na najbardziej odpowiedzialne elementy struktury : przednią część szkieletu, węzły mocowania amortyzatorów, słupki itp. użyto blach ocynkowanych.
Pokrywa bagażnika, o imponującej pojemności 503 dm3, sięga do jego podłogi. Pojemność bagażowa kombi, wynosząca 487 dm3, może być powiększona do 1430 dm3 po złożeniu siedzeń tylnych. Do wygłuszenia ścian przestrzeni pasażerskiej użyto materiałów przekładkowych.
Tablica rozdzielcza Duny to nowa konstrukcja, odmienna od stosowanej w Uno. Zwraca uwagę bogate wyposażenie w przyrządy, obejmujące wskaźnik zużycia okładzin ciernych, obrotomierz, zegar, a w wersji z silnikiem ZS, także wskaźnik obecności wody w paliwie.
Nowy samochód może być wyposażony w silniki ZI o pojemności 1116 cm3 lub 1301 cm3 oraz silnik ZS o pojemności 1698 cm3. Pierwszy z nich to wersja rozwojowa włoskiego silnika o pojemności 1049 cm3. Rozwija on moc 42,5 kW przy 5500 obr./min. i maks. moment obr. 85 Nm przy 2750 obr./min. Zastosowano w nim dwugardzielowy gaźnik z zaworem odcinającym i zapłon bezstykowy. Drugi z silników benzynowych ma moc 47,5 kW przy 5500 obr./min. i maks. moment 101 Nm przy 2500 obr./min. Oba silniki są przystosowane do zasilania benzyną bezołowiową. Silnik wysokoprężny to jednostka znana z zastosowań w Uno, Ritmo i Regacie, o mocy 44 kW przy 4500 obr./min.
We wszystkich wersjach silnikowych zastosowano 5-biegową mechaniczną skrzynię przekładniową.
Zawieszenie kół przednich to kolumny MacPherson z amortyzatorami podwójnego działania uzupełnione drążkiem stabilizatora. Tylne koła także zawieszone są niezależnie, na wahaczach trójkątnych i resorze poprzecznym.
Duna z nadwoziem czterodrzwiowym ma masę własną 875 kg z silnikiem ZI i 930 kg z silnikiem wysokoprężnym. Ładowność wynosi 450 kg. Nieco większą ma masę kombi o tradycyjnej nazwie Weekend – odpowiednio 890 i 950 kg. Większa masa jest częściowo rekompensowana przez lepszą aerodynamikę (!) tak że zużycie paliwa wynosi dla obu odmian odpowiednio 5,1 (5,0) / 7,2 (7,0) / 8,1 dm3 na 100 km dla samochodów z silnikiem 1,1; 5,2 (5,1) / 7,1 (6,9) / 8,3 dm3 na 100 km z silnikiem 1,3 i 4,5 (4,4) / 6,8 (6,5) dm3 na 100 km z silnikiem ZS. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h równe jest 16 (16,2), 13,4 (13,3) i 18 (18,8) s, prędkości maksymalne 150, 155 (158) km/h. W nawiasach podano wartości dla kombi.


Artykuł „Duna – brazylijska nowość turyńskiego pochodzenia” z AUTO-Technika Motoryzacyjna nr 4 z 1987 roku.


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3317 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer