Nowy użytkownik    Logowanie 
» Naprawa pasa bezpieczeństwa
autor: Klaudi0 Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2006-01-03 16:22:20, odsłon: 37764



WSTĘP.

Witam wszystkich miłośników oraz użytkowników Fiata UNO. Problem, jaki opisuje to częsta usterka, jaką napotyka użytkownik samochodu. Naprawa pasa, czy też jak to słyszałem w którymś ze serwisów fiata regulacja pasa, to nic innego jak łamanie zasad bezpieczeństwa i przepisów tyczących się nienaprawialnych podzespołów samochodu. Jednak, że polskie warunki wymagają naciągania przepisów, przedstawiam ten artykuł.

Jeżeli opis mechanizmów i przyczyn uszkodzeń są dla państwa nieciekawe, proszę przeczytać rozdział NAPRAWA.


WPROWADZENIE.

Jako osoba poszukująca rozwiązania na nierozwiązywalne problemy z pasem bezpieczeństwa, informuje iż wyciąganie kulki jest doraźnym działaniem, a nie naprawą uszkodzenia.
Wniosek Nowy samochód posiada sprawne pasy, a użytkowanie raczej nie powoduje przyrostu masy kulki w mechanizmie pasa bezpieczeństwa.


OPIS MECHANIZMÓW PASA.

Pasy mają na celu zabezpieczyć i uchronić kierującego (pasażera) przed nie miłym zetknięciem się z kierownicą, lub też wypadnięcie z pojazdu w trakcie wypadku. Pas składa się z wielu elementów, lecz można tu wymienić podstawowe mechanizmy:

Mechanizm wstrząsowy - jako iż w trakcie wypadku występuje wstrząs pojazdu przed samą reakcją ciała kierującego, zastosowano mechanizm wstrząsowy, który ma automatycznie zablokować pas. W skład wchodzi gniazdo oraz kulka wraz z zapadką działającą na mechanizm hamujący.

Mechanizm zrywający - mechanizm ten odpowiedzialny jest za blokadę pasa w trakcie szarpnięcia pasa. W skład wchodzi zespół zapadek i elementów działających na mechanizm hamujący.

Mechanizm hamujący - mechanizm ten służy do uruchomienia mechanizmu blokującego przez zadziałanie mechanizm wstrząsowego lub zrywającego. W skład wchodzą bębenki zębate i zapadki.

Mechanizm blokujący - Służy do zahamowania bębenka pasa i uniemożliwienie dalszego rozwinięcia pasa bezpieczeństwa. W skład wchodzi sprzęgło zębate kierunkowe.

Mechanizm zwijający – Zadaniem jest zwinięcie pasa na bębenek pasa i jednoczesne dopasowanie się pasa do kierującego (pasażera). W skład mechanizmu wchodzi sprężyna zwijająca i elementy mechanizmu. Jednak nie będę poświęcał tu więcej uwagi temu mechanizmowi, gdyż sam ten mechanizm będzie opisany w innym artykule o wiszących pasach.


USZKODZENIE PASA BEZPIECZEŃSTWA.

Uszkodzenie pasa jest wywołane uszkodzeniem mechanizmu zrywającego, a przyczyną jest rozciągnięcie sprężyny przez użytkowanie, uszkodzenie to powoduje szybką reakcje mechanizmu zrywającego co uniemożliwia założenie pasa
Więc jakiekolwiek działanie na pozostałe mechanizmy nie ma sensu. Może jednak wystąpić uszkodzenie mechanizmu hamującego przy uszkodzonym mechanizmie zrywającym.


DEMONTAŻ PASA I OSŁONY MECHANIZMU.

Aby naprawić pas należy wymontować go z samochodu i przeprowadzić samą naprawę na stole lub innym miejscu niż wnętrze samochodu. Należy ściągnąć osłony plastikowe z pasa przez odkręcenie plastikowych osłon progu przedniego i tylnego. Następnie stanowcze ściągnięcie osłony przez uniesienie do góry, proszę zwrócić uwagę przy demontażu, aby nie doszło do połamania zatrzasków.
Ściągnięcie osłony zawieszenia pasa na słupku proszę przeprowadzić zgodnie z zasadami budowy tej osłony, przy zastosowaniu uwag dotyczących ściągnięciu osłony pasa.
Następnie odkręcamy zawieszenia pasa i samego mechanizmu pasa za pomocą klucza.

Demontaż osłon mechanizmów polega na usunięcie kołków zabezpieczających zatrzaski osłon oraz zsunięcie zatrzasków z obudowy pasa.

Czynność tą należy wykonywać delikatnie i kolejno, gdyż umożliwi to rozchylenie osłony i przekonanie się czy rozbieramy osłonę mechanizmu zwijającego czy zrywającego.

Uwaga! Demontaż osłony ze strony mechanizmu zwijającego spowoduje rozwinięcie sprężyny.



NAPRAWA.

Naprawa polega na zastosowaniu innej sprężyny np. z długopisu, lecz może okazać się iż mechanizm nie będzie reagował na próbę zaciągnięcia pasa. Druga metoda to dołożenie dystansów między gniazdami sprężyny a samą sprężyną. Metoda ta dobrze wpływa na bezpieczeństwo, lecz może być niewystarczająca.
Wybór metody regeneracji pasa pozostawiam Państwu. Osobiście zastosowałem sprężynę z długopisu i usunąłem 2 zwoje z tej sprężyny.


MONTAŻ.

Montaż należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności jak demontaż. Jeżeli zatrzaski osłon zostały połamane proszę o skręcenie osłon za pomocą małych śrubeczek.


PS.
Jeżeli wystąpiłyby wątpliwości, proszę o pytania na forum dyskusyjnym AUTOKĄCIK FIAT UNO
Wszelkie nazewnictwo zostało przejęte, aby móc w stopniu zrozumiałym opisać problem.

Życzę miłej reperacji oraz nie rozwinięcia sprężyny.


Autor: Ortes  Zobacz profil  Kontakt Data: 2007-12-25 22:41:47
Witam.
Jako, że temat pasów będzie zawsze aktualny i tutaj dodam swój komentarz. Jak napisałem w poprzednim temacie odnośnie pasów, pas zwinął się i nie da się rozwinąć.
Stało się tak w pasie, który miał 10 lat i w pasie, który ma dni 5.
Co jest nie tak?
Ktoś ma pomysł?

Autor: JerzyWu  Kontakt Data: 2006-05-15 11:17:30
Jest to w rezultacie opis usunięcia dosyć wybranej usterki. Ale przecież mogą być i inne przyczyny blokowania sie pasa przy jego rozwijaniu. W moim przypadku nastąpiło wyrobienie tulei w obudowie mechaniuzmu blokującego. Co zrobiłem napisałem w komentarzu do poprzedniego opoisu.
Pozdrawiam
Jerzy

Autor: ruskm  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-02-05 22:50:54
Uwazam ze lepszy sposob od mojego... tego z wyjeciem kulki niestety juz kulek nie mam gdzies sie zawieruszyly :( puki co bez kulek juz chodzi calkiem sporo czasu pewnie wplywa to negatywnie na bezpieczenstwo ale ten dreszczyk emocji zreszta Uno samo w sobie za bezpieczne nie jest. Ale artykul gites pozdrawiam

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer