Nowy użytkownik    Logowanie 



Motoryzacja w sieci
forum cb radio
Czytnik RSS online
Serwis Użytkowników CB-Radio
» Wymiana uszczelniacza półosi napędowej
autor: pawel Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2006-02-26 19:36:49, odsłon: 60496


Prezentowany manual dotyczy samochodów Uno w wersji z metalowym nabijanym uszczelniaczem półosi. Niektóre starsze wersje miały ten uszczelniacz zintegrowany z gumą (rozwiązanie podobne do tego w PF126p) i tych wersji dany opis nie dotyczy gdyż wymiana elementu uszczelniającego jest tam dość prosta.

Wycieki z półosi napędowej są jedną z częstszych usterek występujących w Fiatach Uno. Często po naprawie wyciek pojawia sie w dość krótkim czasie - jest to spowodowane niewłaściwim sposobem nabijania uszczelniacza półosi.
Oto parę wskazówek co zrobic naprawa okazała sie trwała.

Pracę rozpoczynamy od podniesienia samochodu

Kliknij żeby powiększyć


I spuszczenia oleju przekładniowego

Kliknij żeby powiększyć


Kliknij żeby powiększyć


Warto przed spuszczeniem oleju sprawdzić czy korek wlewowy daję się odkręcić


Kliknij żeby powiększyć


Następnie należy odkręcić nakrętkę piasty koła.
Aby to ułatwić należy za pomocą młotka i małego śrubokręta odgiąć nakrętkę w miejscu , w który była zaklepana.


Kliknij żeby powiększyć


Uwaga!!!
Nakrętkę należy odkręcać (popuścić) wtedy kiedy koło jest jeszcze w mocno przykręcone do piasty.

Dalej odkręcamy nakrętkę sworznia wahacza i rozbijamy sworzeń (uderzając mocno młotkiem w zwrotnicę w miejscu , w którym wchodzi do niej sworzeń )
I odchylamy wahacz do dołu.


Kliknij żeby powiększyć


Zdejmujemy za pomocą szczypiec do cięcia bocznego fabryczną opaskę zaciskającą

Kliknij żeby powiększyć


Po czym wysuwamy przegub napędowy z piasty , a później wyjmujemy półoś ze skrzyni biegów. Przy wyjmowaniu uważamy , na wewnętrzny przegub napędowy (krzyżak).


Kliknij żeby powiększyć


Mocujemy półoś w imadle

Kliknij żeby powiększyć


Za pomocą szczypiec demontujemy sprężysty pierścień osadczy

Kliknij żeby powiększyć


I zbijamy krzyżak z półosi , ponownie uważając na łożyska igiełkowe (najlepiej jest je zabezpieczyć przed spadnięciem taśmą klejącą.

Kliknij żeby powiększyć


Takie coś może nas spotkać , jeśli nie zabezpieczymy właściwie krzyżaka:

Kliknij żeby powiększyć


Kliknij żeby powiększyć


Należy wtedy pozbierać wszystkie igiełki i poprzyklejać je na smar stały do krzyżaka.

Kliknij żeby powiększyć


I nałożyć na niego zewnętrzny pierścień przegubu.
(przed włożenie półosi należy go zabezpieczyć w taki oto sposób:

Kliknij żeby powiększyć


Demontujemy opaskę zaciskową i ściągamy osłonę gumową


Kliknij żeby powiększyć



Kliknij żeby powiększyć


Następnie zbijamy stary uszczelniacz za pomocą dwóch młotków.
Przykładamy jeden w sposób pokazany na rysunku i uderzamy w niego drugim

Kliknij żeby powiększyć


Takie coś (kawałek starego uszczelniacza półosi) będzie nam potrzebne do nabicia nowego uszczelniacza..

Kliknij żeby powiększyć


Teraz wyjmujemy półoś z imadła i ponownie ją mocujemy w inny sposób:

Kliknij żeby powiększyć


Smarujemy półoś olejem , nakładamy nową osłonę gumową oraz uszczelniacz.

Kliknij żeby powiększyć


A następnie pierścień (tulejkę)

Kliknij żeby powiększyć


I nabijamy nowy uszczelniacz poprzez wspomniany wcześniej kawałek starego uszczelniacza i stalową rurkę.

Kliknij żeby powiększyć


To jest najważniejsza czynność . W uszczelniacz można uderzać wyłącznie tą cześć , która bezpośrednio przylega do półosi napędowej. Każdy inny sposób nabijania uszczelniacza spowoduje jego uszkodzenie !!! Ponadto uszczelniacz należy nabić na to samo miejsce półosi, na którym znajdował się stary uszczelniacz (można wcześniej zmierzyć odległość uszczelniacza od końca półosi.).

Widok po nabiciu uszczelniacza…

Kliknij żeby powiększyć


W taki sposób zbijamy kawałek starego uszczelniacza:

Kliknij żeby powiększyć


Następnie nakładamy gumową osłonę na uszczelniacz i zaciskamy ją opaską.

Kliknij żeby powiększyć


Kolejną czynnością jest nabicie krzyżaka . Należy zwrócić uwagę , na to żeby nabić go w odpowiednią stronę , tzn. tą stronę gdzie jest lekko „sfazowany” wieloklin

Kliknij żeby powiększyć


należy skierować w stronę uszczelniacza.

Przy nabijaniu należy uważać na krzyżak

Druga strona krzyżaka

Kliknij żeby powiększyć


Zakładamy sprężysty pierścień osadczy i wkładamy półoś do samochodu.

Kliknij żeby powiększyć


Wkładamy sworzeń w zwrotnicę i przykręcamy go.

Przykręcamy lekko półoś.

Mocujemy osłonę gumową do skrzyni biegów .

Zakładamy koło.

Prosimy drugą osobę o naciśniecie hamulca i dokręcamy nakrętkę półosi momentem 240 Nm.

Zabezpieczamy nakrętkę zaklepując ją

Opuszczamy auto i dokręcamy koło.

Sprawdzamy dokręcenie korka spustowego i wlewamy olej do skrzyni biegów.

Parę uwag końcowych:

Zamiast rozbijania sworznia wahacza można rozkręcić śruby łączące zwrotnicę z amortyzatorem i w ten sposób wyjąć półoś z piasty.

Należy zadbać o to aby żadne zanieczyszczenia nie dostały się do wnętrza skrzyni biegów





Autor: bati1986  Kontakt Data: 2010-09-21 20:57:37
Dobry opisik zmiany uszczelniaczów skrzyni. Jeśli ktoś ma trudności z wybiciem sworznia wahacza polecam odkręcenie amortyzatora od zwrotnicy.

Autor: dm7  Kontakt Data: 2010-06-21 15:15:50
a jezeli mi ten uszczelniacz padł to moze byc przyczyna wyplucia oleju ze skrzyni??
bo wlalem 2litry oleju a potem zobaczylem po paru godz tylko plame oleju pod autem

Autor: surdus555  Kontakt Data: 2010-05-20 20:03:20
Rewelacyjny opis. Miałem oddać do mechanika, ale teraz śmiało sam to zrobię.

Autor: surdus555  Kontakt Data: 2010-05-20 20:02:49
Rewelacyjny opis. Miałem oddać do mechanika, ale teraz śmiało sam to zrobię.

Autor: Sigma  Kontakt Data: 2010-04-25 21:44:34
Świetny reportaż instruktażowy-gratulacje!!!

Autor: marotokarz  Kontakt Data: 2008-06-18 22:58:36
Zamiast odkręcenia sworznia wahacza - łatwiej i prościej było mi odkręcić wahacz (4 śruby) od podwozia i wtedy odchyliłem cały wahacz. Może się komuś przyda:)

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3289 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer