Nowy użytkownik    Logowanie 
» Tylne hamulce starego typu - bęben, szczęki i rozpieraki hamulca ręcznego.
autor: ettore Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2004-08-14 00:27:05, odsłon: 82067


Słabe lub znikome działanie haulca ręcznego w Uno jest najczęściej spowodowany zablokowaniem rozpieraka hamulca awaryjnego wewnątrz bębna hamulcowego.
Poprawa tego stanu rzeczy jest prosta i nie wymaga dużych nakładów finansowych - najczęściej trzeba kupić jedynie nowe rozpieraki i je wymienić.

Kliknij żeby powiększyć
Widok po zdjęciu bębna
Pomijając tak oczywiste rzeczy jak zdjęcie koła , pierwszą czynnością jaką będziemy musieli zrobić jest zdjęcie bębna. Trzeba odkręcić dwie śrubki kluczem 12 i w pierwszym rzędzie opukać bęben solidnie z każdej strony drewnianym lub gumowym młotkiem. Jeśli mamy szczęście - tak jak ja miałem - po lekkim podważeniu bęben schodzi. Jeśli nie zszedł to możemy wkręcić w otwory w bębnie od śrub mocujących (ale nie tych od kół) śruby, które odepchną bęben od piasty, poneważ otwory w bębnie są szerzej nagwintowane niż te w piaście (informacja dzięki koledze XTC). Jeśli nadal nie mamy szczęścia trzeba zorganizować ściągacz .

Kliknij żeby powiększyć
Końcówki sprężyn
U mnie wszystko jest pokryte rdzą i pyłem z okładzin, zapinki szczęk przerdzewiałe do cna, a dźwignie ręcznego zaspawane rdzą . Z drugiej strony, okładzin hamulcowych jeszcze troszkę zostało i bębny jeszcze troszkę pożyją .
Zdejmujemy zapinki szczęk i sprężyny - tu trzeba się lekko przyłożyć.

Zapinki do kosza a sprężyny zostawiam i zapamiętuję która górna, a która dolna.Teraz należy zabezpieczyć tłoczki hamulca przed wysunięciem, np. za pomoca drutu. Potem wyjmuję szczęki. Chyba najlepiej wysunąć je najpierw z dolnego jarzma i końcówkę wyjąć aż nad piastę a piastę obrócić tak, żeby wycięcie było nad tym jasnym talerzykiem - wtedy szczęki wychodzą dość gładko. Trzeba przy tym wciąż uważać na cylinderek hamulcowy.

Kliknij żeby powiększyć
Wyjmowanie szczęk
Kliknij żeby powiększyć
Hamulec rozłożony
Kliknij żeby powiększyć
Zapieczony rozpierak




Po wyjęciu szczęk zostaje nam rozpierak ręcznego. Trzeba go oczywiście odpiąć od linki i wyjąć składając. Niestety mój był tak zapieczony, że musiałem go potraktować kluczem francuskim, żeby w ogóle zawias zadziałał.

Hamulec jest już rozebrany (nie licząc cylinderka oczywiście).

Rozpierak trzeba rozruszać, wyczyścić i przywrócić do życia, lub kupić nowy. Ja kupiłem nowe, ale odrobinę inne - nie przeszkodziło mi to zupełnie, bo użyłem starych, ale wyczyszczonych, dźwigni i nowych sworzni, zawleczek i podkładek.

No to można teraz przeczyścić lekko wnętrze bębna, pousuwac troszkę rdzy i składać. Tam gdzie się zapiekało użyłem smaru grafitowego - może pożyje trzoszkę dłużej.

Kliknij żeby powiększyć
Remont rozpieraka
Kliknij żeby powiększyć
Przed założeniem bębna
Kliknij żeby powiększyć
Sworzeń linki ręcznego


Tym sposobem uruchomiłem hamulec ręczny samodzielnie oszczędzając kilkadziesiąt złotych.


Autor: jarekbdg  Kontakt Data: 2011-03-13 09:09:07
witam wszystkich jestem tu nowy kupilem fiata uno 10.ie fire mam problem pekl mi przewod hamulcowy aluminiowy z prawej strony tylne kolo niewiem jak do tego sie zabrac pomocy pozdrawiam

Autor: vidoq5  Kontakt Data: 2009-07-11 11:39:32
OPIS DOBRY, CHOCIAŻ JA ZDJĄŁEM SZCZĘKI BEZ ZWALNIANIA REGÓLATORA.
MAM INNY DYLEMAT, OTÓŻ PO CAŁYM "ZABIEGU" RĘCZNY JEST W MIARĘ OK, ALE
HAMULEC NOŻNY PODCZAS JAZDY ZA PIERWSZYM RAZEM DOŚĆ NISKO MI ZCHODZI, PRZEZ CO NAGŁE HAMOWANIE JEST RACZEJ SŁABE, A TO JEST NIEBEZPIECZNE.
CZY KTOŚ WIE CO JEST PRZYCZYNĄ TAKIEGO ZACHOWANIA?
NIE ZDEJMOWAŁEM CYLINDERKÓW, ANI NIE POLECIAŁ MI NIGDZIE PŁYN HAMULCOWY.
CZY ZAPOWIETRZYŁEM UKŁAD HAMULCOWY POMIMO NIE INGEROWANIA W CYLINDERKI?
GDZIE I JAK SIĘ JE ODPOWIETRZA?
PROSZĘ O POMOC I POZDRAWIAM.

Autor: romano  Kontakt Data: 2008-09-06 22:50:33
Odnośnie samoregulatora - jeśli mamy typ ząbkowo-zapadkowy (nie taki, jak na fotach) to w celu zdjęcia bębna na tarczy kotwicznej hamulca odnajdujemy podłużny otwór zaślepiony gumką. tam gmeramy aż zluzujemy samoregulator (najlepiej posiłkować się książkami). po zdjęciu bębna widiowym frezem palcowym lub na tokarce usuwamy niepracujący rant, który przeszkadza w zdjęciu bębna.
Aby mieć super dostep do szczęk zdejmujemy piastę - to jedna nakrętka na klucz 30, a dostep jest naprawdę fantastyczny.

Autor: sonicja  Kontakt Data: 2007-03-05 01:53:54
Jeśli chcecie zdjąć całe szczęki razem z rozpierakiem to polecam odkręcenie od blachy mechanizmu z cylinderkami to da nam około 3-5 cm luzu. Ja tak zrobiłem - wyciągnołem rozpierak przeczyściłem szczotką nasmarowałem rozruszałem nasmarowałem zamontowałem doręciłem mechanizm z cylinderkami skręciłem wszystko i chamulec ręczny w prawym kole tylnym jak mażenie ale to samo trzeba zrobić z drugim kołem (jak coś robisz z jednym zrób lub zobacz odrazu co się dzieje z drugim). Jestem posiadaczem uno z roku 2000 i mam to szczęści, że piasta nie jest okrągła tylko w dwóch miejscach jest zwężona co daje możłiwość ustawienia tak bębna i piasty żeby przez otwory wcisnąć jakiś śrubokręt i spuścić automatyczną regulację szczęk hamulcowych. Dzięki temu bęben hamulcowy schodzi jak by był nie używany ani razu (oczywiście po skręceniu szczęki same się dopasowywują)
Przepraszam odrazu za błędy - raczej nie uznaję ortografii i interpunkcji liczy się informacja .

Autor: wadi  Kontakt Data: 2006-07-09 12:05:53
witam a ja mam problem troszke innego typu,a mianowicie wszysto ladnie rozebralem,wyczyscilem na blysk,przesmarowalem ale po poskladaniu wszystkiego okazuje sie ze lewe kolo sie blokuje(zaciagam reczny jest ok,obydwa kola trzyma,puszczam reczny prawe chodzi a lewe sie blokuje)w efekcie kolo sie grzeje a ja nie mam pojecia dlaczego.zwocilem uwage ze ten mechanizm na belce grzie linki sie rozdzielaja chyba nie dziala poprawnie

Autor: PrzemekBajor  Kontakt Data: 2006-06-28 07:15:19
Miałem ten sam problem,tylko że ja to rozruszałem,przesmarowałem smarem grafitowym i było już ok.U mnie jest trochę inne rozwiązanie z samoregulatorami,u ciebie jest normalny i nie było problemu ze ściągnięciem,a u mnie jest taki ząbkowy-zapadkowy,miałem problem aby wyciągnąć lewą szczękę,więc dałem sobie spokój.Jeżeli ktoś wie jak to zrobić to proszę o kontakt - ot tak na przyszłość.Pozdrawiam Przemek

Autor: Ajni  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-06-23 16:01:26
Też miałem problem z ręcznym a nożny chamował średnio, nie pracował regulator siły hamowania, a ręczny się ruszał. Ferelne okazały się okładziny, grube były ale twarde i po prostu nie hamowały, wymiana okłądzin na nowe (48zł) i przetoczenie bębnów (20zł) dało efekty. W czasie jazdy po zaciągnięciu ręcznego na 5 ząbek tylne koła na stopa. Czego chceć więcej. Pozdro

Autor: QuikSilver  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-05-11 11:59:29
Dobry sposób też miałem ten problem z hamulcem ręcznym ale ja wszystko wyczyściłem i nie kupowałem nic nowego i jak narazie chodzi :)

Autor: QuikSilver  Zobacz profil  Kontakt Data: 2006-05-11 11:58:47
Dobry sposób też miałem ten problem z chamulcem ręcznym ale ja wszystko wyczyściłem i nie kupowałem nic nowego i jak narazie chodzi :)

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer