|
 |
» Wymiana uszczelki pokrywy zaworów w 899
autor:
Glaca
Modyfikacja artykułu: 2008-03-31 18:41:13, odsłon: 31281
Stała zmora posiadaczy fiatów - silnik obciekający olejem. W głównej mierze jest to spowodowane przeciekającą uszczelką pokrywy zaworów i o tym poniżej jest mowa (w zastosowaniu do silnika 899).
Dla pocieszenia. Pierwszy rzut oka na plątaninę rurek, przewodów i linek (szczególnie w autach z instalacją LPG) może przerazić, zapewniam Was jednak, iż wymiana uszczelki jest prosta i przebiega całkiem szybko - nie załamujcie się tylko do dzieła.
Niezbędne narzędzia: Śrubokręt płaski, klucz 10mm sztorcowy, klucz 5mm ampulowy, kombinerki, pędzelek.
Niezbędne materiały: Uszczelka pokrywy klawiatury, czysta szmatka (najlepiej dwie), benzyna ekstrakcyjna, kawałek sznurka. Nie zaszkodzi też mieć pod ręką komplet uszczelek głowiczki wtrysku.
Czas: 70 minut dla jednej osoby.
 | Do tego potrzebne są jeszcze: pędzelek, szmatki i benzyna ekstrakcyjna |
|
 | Ta pajęczynka może przerazić |
|
 | W tych miejscach odkręcamy! |
|
 | Te przewody zdejmujemy |
|
|
No to do dzieła. Włączamy jakąś dobrą muzyczkę i możemy działać. Przed odkręceniem czegokolwiek trzeba umyć silnik (przynajmniej górę). Będzie się przyjemniej pracowało i efekt będzie lepszy (przy wymianie uszczelki najważniejsze jest odtłuszczenie powierzchni). Polewamy pokrywę i głowicę benzyną ekstrakcyjną i szorujemy pędzelkiem. Możemy też umyć silnik pod ciśnieniem ale NIE WODĄ!!! Woda może nam przysporzyć wiele kłopotów z instalacją elektryczną i wysokiego napięcia - wiem na własnym przykładzie.
Gdy już wszystko lśni odkręcamy kopułkę wtrysku (2 śruby - klucz 10mm). Luzujemy opaski na przewodzie dolotowym przy filtrze powietrza i na przewodach odmy na górze pokrywy i pod wtryskiem. Zdejmujemy przewód dolotu i odmy.
W drugiej kolejności luzujemy opaski i zdejmujemy przewody podciśnienia na dole pod wtryskiem. O ile mamy instalację LPG z parownikiem sterowanym podciśnieniem to oczywiście zdejmujemy i ten przewód.
 | Odkręcamy cewki |
|
 | Wtrysk w górze. Przewód do serwo ciężko zdjąć. |
|
|
Odkręcamy cewki od pokrywy (3 śruby - klucz 10mm, podchodzi tylko sztorcowy).
Na końcu odkręcamy wtrysk od pokrywy (2 śruby od góry - klucz ampulowy).
Teraz możemy podwiesić wtrysk na jakimś sznurku do maski tak wysoko na ile pozwolą przewody.
Możemy już odkręcać pokrywę (8 śrub - klucz ampulowy). Są mocno przykręcone (przynajmniej powinny) więc potrzeba porządnego klucza i pomocy kombinerkami (w przypadku zwykłego klucza typu "L").
Wyjęcie pokrywy wymaga delikatnej gimnastyki.
Teraz możemy już zabrać się za oczyszczanie i odtłuszczanie. Polewamy pokrywę benzyną ekstrakcyjną i szorujemy pędzelkiem, potem osuszamy rowek pod uszczelkę szmatką na śrubokręcie. Głowicę czyścimy wstępnie z oleju a potem czystą szmatką i benzyną odtłuszczamy dokładnie. Uszczelkę także odtłuszczamy.
 | Głowica wstępnie oczyszczona z oleju |
|
 | Odtłuszczona pokrywa |
|
|
Można składać. Uszczelkę wciskamy w rowek pokrywy precyzyjnie, żeby jej później nie przyszczypnęło między nóżkami a głowicą.
Zakładamy pokrywę i przykręcamy. Dociągamy kolejno śruby, najpierw lekko każdą z osobna, potem coraz mocniej i tak wiele razy "przelatujemy" wszystkie aż na końcu dociągamy bardzo mocno! Warto także po pewnym niedużym przebiegu dokręcić je, a przynajmniej sprawdzić. U mnie ostatnio 2 były prawie luźne.
Dla bardziej ambitnych polecam zeszlifowanie nóżek pokrywy o 1mm, wtedy uszczelka dłużej wytrzyma. Aby to zrobić kładziemy drobny papier ścierny na płaskiej powierzchni i szorujemy pokrywą po nim. Nie radzę szlifować więcej niż 1mm - kończy się to pęknięciem obudowy przy dokręcaniu. Polecam precyzyjne zeszlifowanie wszystkich nóżek na tą samą wysokość!
Resztę zakładamy w kolejności odwrotnej do rozbierania. Należy pamiętać o przewodzie masowym przy cewkach zapłonowych! Uszczelki na wtrysku są delikatne - je tez najlepiej przy okazji wymienić.
I to w zasadzie wszystko. Na koniec muszę dodać, że u mnie taka uszczelka wytrzymuje rok i nadaje się tylko do wymiany :-( (tyle rocznie robię 50kkm i kręcę silnik do absurdalnych prędkości obrotowych na każdym biegu ;-) )
Powodzenia!
|
Autor:
Bogo
| Data: 2013-03-14 12:43:01 |
witam zmieniałem uszczelkę w serwisie /samodzielnie obleciał mnie zimny pot ,chyba żałuje/podnosząc wtrysk została uszkodzona uszczelka papierowa ,dobrze że to zauważyłem ,ale problem w tym że nie mogę takiej nigdzie kupić ,uszkodzoną przymocowaliśmy na kleju ,a co przy nastepnej wymianie? Wypadało by dać nową ale skąd ją wziąć? |
Autor:
wck1988
| Data: 2008-12-11 18:04:38 |
a czy wtedy nie bedzie trzeba wyregulowac zaworów na nowo? |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|