Nowy użytkownik    Logowanie 
» Elektryczne lusterka w Uno
autor: Drupi Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2008-06-09 19:22:43, odsłon: 26750


Witam. Oto kolejna modyfikacja mojego Fiacika.

Potrzebne materiały:

  • 2 lusterka VW Polo 6N Nie kupujcie "anglików"

  • oryginalny przełącznik do regulacji lusterek

  • kable i wtyczki

  • - 3 x 180 cm (trzy oddzielne kolory) prawe lusterko
    - 3 x 100 cm (te same kolory co wyżej) lewe lusterko
    - 1 x czerwony - długość uzależniona od miejsca podpięcia zasilania i masy
    - 1 x czarny - długość uzależniona od miejsca podpięcia zasilania i masy

  • bezpiecznik 10A

  • koszulka termokurczliwa

  • taśma izolacyjna

  • 2 śrubki M6x40 z 4 nakrętkami

  • 2 M6x15 bez nakrętek(no chyba że mamy oryginalne czarne śrubki na śrubokręt +)

  • blacha grubości około 1,5 mm

  • 6 blachowkrętów 1-1,5 cm

  • gąbka pod panele, no chyba że mieliśmy oryginalne gąbki razem z lusterkami (takie siakieś szare)


  • Potrzebne narzędzia:

  • szlifierka kątowa z tarczą do cięcia

  • tzw. Multi Tool (Dremel) ale i Boshówką także da radę

  • lutownica, cyna, kalafonia (chyba że cyna już takową posiada w sobie)

  • śrubokręt + -

  • wiertarka

  • wiertła ~4 (uzależnione od użytych blachowkrętów) 6, 10

  • Poxipol


  • Zacznijmy więc.

    Kliknij żeby powiększyć
    otwór na wtyczkę

    Na początku demontujemy stare lusterka. Tu może się w niektórych przypadkach przydać płaski śrubokręt. Tapicerkę z drzwi także demontujemy. Gdy już mamy wolne drzwi przystępujemy do przycinania. Od zewnątrz wycinamy mały kawałek z dużego otworu. Potrzebujemy tego do wciśnięcia wtyczki.










    Kliknij żeby powiększyć
    Blacha
    Kliknij żeby powiększyć
    przymocowana blaszka

    Przygotowujemy sobie dwie takie same blaszki. Są symetryczne. Otwory wiercimy wiertłami 4, 6 i 8.
    Przykręcamy je w taki sposób, aby górny duży otwór zgrywał się z tym w drzwiach.











    Przystąpmy do modernizacji samych lusterek. Za pomocą zapalniczki podgrzewamy mocowania plastiku i odpinamy je od korpusu. Niestety, samej plastikowej osłony nie da się zdemontować. Tzn. da się, ale trzeba by było rozklepywać całe mocowanie a to już długa historia. Gra nie warta świeczki. Teraz korpus. Tu należy wyciąć dużo (szlifierka). Z tym schodzi się najwięcej. Ścinamy wszystko na płasko.
    Moja rada "lepiej ciąć 15 razy, niż uciąć raz i za dużo"
    Wycinamy aluminiowy korpus. Mniej więcej aż do takiej wielkości. Nie mniej !!.

    Kliknij żeby powiększyć
    Lusterko po przyszlifowaniu

    Kliknij żeby powiększyć
    zamocowane i docięte lustereczko

    Przycinamy plastikowa osłonę ale jeszcze nie "na gotowo" tylko tak z 1,5 cm zapasem. Ja użyłem zewnętrznej osłony lusterka od Uno i odrysowałem kształt na tekturce. Przyciąłem plastik z zapasem i już po zamocowaniu docinałem stopniowo do wymaganego kształtu.

    Przykręcamy lusterko do blaszki za pomocą śrubki M6x15. Przez dolny otwór w blaszce do pozostałego oryginalnego mocowania w lusterku.
    Jak widać lusterko nachodzi na uszczelkę szyby. Tak ma być. Na samym dole trzeba tylko dociąć odpowiednio plastik w lusterku.





    Kliknij żeby powiększyć
    dziura w drzwiach

    Przy pomocy wiertła 6 przez górny otworów przewiercamy się przez 2 blachy drzwi. .
    Uwaga Drugą, ostatnią blachę drzwi wiercimy powoli, gdyż przy okazji przewiercania mamy zaznaczyć w korpusie lusterka miejsce gdzie ma znajdować się śrubka mocująca.




    Demontujemy lusterka i kontynuujemy wiercenie w korpusie uważając aby nie przewiercić się przez plastikową osłonę.
    Gdy już to mamy czas przygotować śrubkę. M6x40 i szlifujemy jej łepek. z jednej strony na równo z gwintem a cały łepek na "pocieniamy"
    Powinno wyglądać to mniej więcej tak.
    Kliknij żeby powiększyć
    śrubka 1
    Kliknij żeby powiększyć
    śrubka 3
    Kliknij żeby powiększyć
    śrubka 2


    Należy ją teraz zamontować. Zakręcamy kontrę i przymierzamy czy wszystko pasuje. Smarujemy Poxipolem i gdy jest jeszcze świeży montujemy "na gotowo" do drzwi i niech sobie zwiąże. Skończone lusterko gotowe do montażu powinno wyglądać mniej więcej tak.

    Kliknij żeby powiększyć


    Między lusterka, a drzwi docinamy sobie z gąbki trójkącik (kształt taki jak zarys drzwi). Możemy już zamontować lusterka.
    Czas teraz na elektrykę. Oto schemat dla kumających czaczę.

    Kliknij żeby powiększyć
    schemat


    Ja nie rozgryzłem tego do dziś. Doszedłem do tego co i jak metodą prób i błędów. Więc macie już z górki cfaniaczki.
    Prowadzimy 3 kabelki od każdego z lusterek . U mnie jest to niebieski, brązowy i zielony. Niebieski połączyłem z niebieskim, brązowy z brązowym, a zielony z czarnym. Biały i czerwono-czarny jest od podgrzewania lusterek. Tego jeszcze nie podłączałem. Jak dobiorę się do wiązki uniaczkowej to edytuję manuala. Wiem, że jeden idzie do masy (biały), a drugi (czerwono-czarny) planuję podpiąć pod podgrzewanie szyby tylnej.
    Tak wyglądają przygotowane (zaopatrzone w końcówki) kabelki. Dwie wiązki od lusterek i jedna od zasilania/masy

    Kliknij żeby powiększyć
    gotowa wiązka
    Kliknij żeby powiększyć
    podpięcie włącznika
    Kliknij żeby powiększyć
    schemat włącznika


    Podświetlenie ciągniemy od zegarów. Istnieje druga opcja. Można pociągnąć zasilanie z miejsca, w którym pojawia się ono dopiero po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
    Wycinamy dziurkę w desce pod przełącznik. W samym przełączniku obudowę obcinamy po obwodzie w linii prostej. Tylko 3 krawędzie zrównujemy do tej najkrótszej
    Kliknij żeby powiększyć
    włącznik


    A oto efekt końcowy. Myślę, że było warto.
    Kliknij żeby powiększyć
    Kliknij żeby powiększyć




    Kliknij żeby powiększyć


    A tu mały Filmik


    Życzę miłej zabawy przy modernizacjach. Niech odrobina komfortu zagości w waszych uniaczkach.


    Autor: Benek  Kontakt Data: 2008-10-12 21:38:00
    Nie ma to jak odrobina luksusu a ja mam pytanie całkiem z innej beczki gdzie mogę dostać takie same przenie światła ??

    Autor: MeShell  Kontakt Data: 2008-06-23 20:00:03
    Nie ma to jak odrobina luksusu. Też sie zastanawiałem nad elektrykami tylko nie za bardzo wiedziałem jak to podłączyć. A dzięki tobie już wiem :D Na początku chciałem montować M3 lub coś podobnego ale teraz chyba zdecyduje sie na te od polówki.
    Pozdrawiam wszystkich Uno Maniaków.

    Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
      Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
    Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
    Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
    Design i wykonanie - Messer