Nowy u篡tkownik    Logowanie 
» Ma貫 samochody Fiat, czyli zanim powsta這 Uno...
autor: ettore Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artyku逝: 2004-11-18 21:38:39, ods這n: 46778


Fiat 500 Topolino
Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli FIAT by jednym z pierwszych po ameryka雟kim Fordzie producent闚 samochod闚, kt鏎y wprowadzi produkcj seryjn. To umo磧iwi這 masow produkcj tanich popularnych samochod闚, kt鏎e stawa造 si coraz bardziej dost瘼ne dla przeci皻nego odbiorcy. W latach trzydziestych XX wieku na rynek trafi造 dwa popularne modele Fiata, kt鏎e zapocz徠kowa造 trwaj帷 do dzi supremacj koncernu w dw鏂h najmniejszych klasach, zwanych dzisiaj segmentami A (auta miejskie) i B (auta ma貫). W klasie aut miejskich by to dwuosobowy Fiat 500 Toppolino (1936 - 1957), kt鏎ego tradycj kontynuowa model 500 Nuova (1957 - 1975), p騧niej oparty na technice pi耩setki model 126 (1972 - 2000), i wreszcie przednionap璠owy model Cinquecento (1991 - 1998) i Seicento (od 1999).

Fiat 508 Balila
Za prekursora fiatowskiej klasy B nale篡 uzna model 508 Balilla (1931 - 1955). By to czteroosobowy samoch鏚 o klasycznym uk豉dzie nap璠owym, tzn umieszczony z przodu silnik o pojemno軼i 995 ccm (24 KM) nap璠za tylne ko豉. Ze zmodyfikowanym nadwoziem Balilla przetrwa豉 do 1955 roku. Wtedy FIAT zast徙i j zupe軟ie nowa konstrukcj. By to model 600. Zgodnie z przyj皻 przez FIATa na prze這mie lat trzydziestych i czterdziestych nomenklatur nazwy poszczeg鏊nych modeli by造 odzwierciedleniem pojemno軼i skokowej silnik闚. Nowa sze嗆setka by豉 mniejsza od swojego poprzednika, mia豉 nowy czterocylindrowy silnik o pojemno軼i 633 ccm (22 KM), z wa趾iem rozrz康u w kad逝bie i trzema punktami podparcia wa逝 korbowego, umieszczony z ty逝. Model 600 zdoby ogromn popularno嗆 w ca造m 鈍iecie, a w wielu krajach by wytwarzany na licencji. Doczeka si w latach sze嗆dziesi徠ych silnika powi瘯szonego do 767 ccm (27 KM) i sze軼ioosobowej wersji Multipla uwa瘸nej dzi za pierwowz鏎 minivan闚. Nast瘼c modelu 600 by Fiat 850, nieco wi瘯szy, r闚nie tylnosilnikowy samoch鏚. Silnik o poj. 843 ccm by modyfikacja silnika sze嗆setki, a odznacza si tym, 瞠 jako jedyny na 鈍iecie mia wa korbowy kr璚帷y si w lewo, a nie w prawo. Fiat 850 doczeka si wersji otwartej (850 Spider) i coupe (850 Sport) silnik by montowany w kilku odmianach r騜ni帷ych si moc (34 - 49 KM). Kontynuatorem Fiata 850 by zaprojektowany w hiszpa雟kich zak豉dach SEAT model 133 z lat siedemdziesi徠ych, oparty na technice "850" z nowym nadwoziem przypominaj帷ym poszerzone i wyd逝穎ne "126".

Fiat 600
Fiat 850
Fiat 600 Multipla


Pod koniec lat sze嗆dziesi徠ych FIAT zmieni nazewnictwo swoich samochod闚. A do ko鎍a lat siedemdziesi徠ych by造 one oznaczone trzycyfrowym numerem w kolejno軼i zgodnej z kolejno軼i ich projektowania.

Autobianchi A112
W latach sze嗆dziesi徠ych na europejski rynek wjecha niesamowity ma造 samoch鏚 rodem z Wielkiej Brytanii. By to legendarny Mini, pierwszy na 鈍iecie samoch鏚 z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i nap璠zaj帷ym ko豉 przednie. Taki uk豉d nap璠owy dawa ma貫mu autu znacznie wi瘯sz funkcjonalno嗆 ni uk豉d tylnosilnikowy. Mini sta這 si powa積ym zagro瞠niem dla Fiat闚 600 i 850, zw豉szcza, 瞠 by這 ono produkowane r闚nie we W這szech na licencji przez firm Innocenti. Innocenti w po這wie lat siedemdziesi徠ych zbudowa這 dla Mini nowe nadwozie, p騧niej wyposa瘸這 te te autka w japo雟kie silniki. FIAT szybko zorientowa si, 瞠 przysz這嗆 samochod闚, zw豉szcza ma造ch, to przedni nap璠 od poprzecznie umieszczonego silnika. Jako, 瞠 od kilku lat FIAT by w豉軼icielem niewielkiej fabryki Autobianchi, niejako na pr鏏 pod koniec lat sze嗆dziesi徠ych wprowadzi na rynek model A112 pod t w豉郾ie mark.
Fiat 128
By to samoch鏚 przypominaj帷y nieco z wygl康u i wielko軼i angielskie Mini. Silnik o pojemno軼i 903 ccm (42 KM) by kolejn modyfikacj sze嗆setki. Umieszczono go poprzecznie z przodu i nap璠za przednie ko豉. Zawieszenie przednie oparto na kolumnach McPhersona, a z ty逝 zamontowano poprzeczny resor pi鏎owy. Autobianchi A 112 by produkowany do po這wy lat osiemdziesi徠ych, pod koniec produkcji pod mark Lancia A112. Sukces rynkowy A112 sk這ni FIATa do odwa積iejszego kroku. w 1969 roku swoj premier mia Fiat 128. By to pierwszy samoch鏚 klasy zwanej dzisiaj kompaktow lub klas Golfa, z poprzecznie umieszczonym z przodu silnikiem nap璠zaj帷ym ko豉 przednie. By to zupe軟ie nowy silnik o pojemno軼i 1116 ccm (55 KM) z wa趾iem rozrz康u umieszczonym w g這wicy i z wa貫m korbowym podpartym w 5 punktach. Zawieszenie by這 powi瘯szeniem zawieszenia A112. Warto mo瞠 zwr鏂i uwag, 瞠 Fiat 128 ukaza si 5 lat przed Volkswagenem Golfem i zdoby presti穎wy tytu samochodu roku 1970.

Fiat 127
Po sukcesie Autobianchi A112 i Fiata 128 nie zaskoczy nikogo sukces Fiata 127. Technicznie oparty na A112 samoch鏚 z silnikiem 903 ccm mia zupe軟ie nowe nadwozie, jedno z pierwszych nadwozi typu hatch-back, nieco wi瘯sze od A112. Po zdobyciu tytu逝 samochodu roku 1972 zosta liderem swojej klasy w Europie. By produkowany masowo nie tylko w Europie, ale tak瞠 od 1976 roku w Brazylii. Brazylijska wersja r騜ni豉 si nieco stylistycznie od europejskiej i wraz ze swoim nowoczesnym silnikiem 1049 ccm sta豉 si podstaw drugiej generacji Fiata 127 w Europie. Fiat 127 by tak瞠 podstaw konstrukcyjna dla Yugo Koral produkowanego w zak豉dach Crvena Zastava w Serbii. Model 127 znikn掖 z europejskiej oferty FIATa w 1985 roku wyposa穎ny w ogromne zderzaki a la Ritmo w trzech wersjach silnikowych. Ow trzeci wersj by najmniejszy w闚czas na 鈍iecie Diesel 1301ccm (45 KM).

Fiat Uno na przyl康ku Canaveral
Na prze這mie lat siedemdziesi徠ych i osiemdziesi徠ych nast徙i豉 kolejna zmiana nazewnictwa samochod闚 FIATa. Trzycyfrowe numery pozosta造 w dokumentacji, a nazwy handlowe odt康 s kr鏒kimi, 豉twymi do wym闚ienia w wielu j瞛ykach wyrazami. Miejsce Fiata 127 zaj掖 w 1984 roku zupe軟ie nowy model Uno. Jego rewolucyjna na owe czasy stylistyka i zaskakuj帷a funkcjonalno嗆 pomog造 mu zdoby tytu samochodu roku 1984. Uno zwyci篹y這 niewielka ilo軼i punkt闚 z Peugeotem 205, a trzeci samoch鏚 w klasyfikacji zdoby mniej ni po這w punkt闚 zdobytych przez Uno. Tym trzecim samochodem by Volkswagen Golf II... Zapraszamy do artyku逝 o Fiacie Uno.



Autor: Krzysztof Kester (Pche趾a) 20.10.2000
modyfikacje: ettore&FrugOs


  Na skr鏒y - mapa serwisuKlubowicz闚: 3299 
Wszystkie prawa zastrze穎ne (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania si kopiowania materia堯w z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer