Nowy użytkownik    Logowanie 
» Małe samochody Fiat, czyli zanim powstało Uno...
autor: ettore Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2004-11-18 21:38:39, odsłon: 49985


Fiat 500 Topolino
Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli FIAT był jednym z pierwszych po amerykańskim Fordzie producentów samochodów, który wprowadził produkcję seryjną. To umożliwiło masową produkcję tanich popularnych samochodów, które stawały się coraz bardziej dostępne dla przeciętnego odbiorcy. W latach trzydziestych XX wieku na rynek trafiły dwa popularne modele Fiata, które zapoczątkowały trwającą do dziś supremację koncernu w dwóch najmniejszych klasach, zwanych dzisiaj segmentami A (auta miejskie) i B (auta małe). W klasie aut miejskich był to dwuosobowy Fiat 500 Toppolino (1936 - 1957), którego tradycję kontynuował model 500 Nuova (1957 - 1975), później oparty na technice pięćsetki model 126 (1972 - 2000), i wreszcie przednionapędowy model Cinquecento (1991 - 1998) i Seicento (od 1999).

Fiat 508 Balila
Za prekursora fiatowskiej klasy B należy uznać model 508 Balilla (1931 - 1955). Był to czteroosobowy samochód o klasycznym układzie napędowym, tzn umieszczony z przodu silnik o pojemności 995 ccm (24 KM) napędzał tylne koła. Ze zmodyfikowanym nadwoziem Balilla przetrwała do 1955 roku. Wtedy FIAT zastąpił ją zupełnie nowa konstrukcją. Był to model 600. Zgodnie z przyjętą przez FIATa na przełomie lat trzydziestych i czterdziestych nomenklaturą nazwy poszczególnych modeli były odzwierciedleniem pojemności skokowej silników. Nowa sześćsetka była mniejsza od swojego poprzednika, miała nowy czterocylindrowy silnik o pojemności 633 ccm (22 KM), z wałkiem rozrządu w kadłubie i trzema punktami podparcia wału korbowego, umieszczony z tyłu. Model 600 zdobył ogromną popularność w całym świecie, a w wielu krajach był wytwarzany na licencji. Doczekał się w latach sześćdziesiątych silnika powiększonego do 767 ccm (27 KM) i sześcioosobowej wersji Multipla uważanej dziś za pierwowzór minivanów. Następcą modelu 600 był Fiat 850, nieco większy, również tylnosilnikowy samochód. Silnik o poj. 843 ccm był modyfikacja silnika sześćsetki, a odznaczał się tym, że jako jedyny na świecie miał wał korbowy kręcący się w lewo, a nie w prawo. Fiat 850 doczekał się wersji otwartej (850 Spider) i coupe (850 Sport) silnik był montowany w kilku odmianach różniących się mocą (34 - 49 KM). Kontynuatorem Fiata 850 był zaprojektowany w hiszpańskich zakładach SEAT model 133 z lat siedemdziesiątych, oparty na technice "850" z nowym nadwoziem przypominającym poszerzone i wydłużone "126".

Fiat 600
Fiat 850
Fiat 600 Multipla


Pod koniec lat sześćdziesiątych FIAT zmienił nazewnictwo swoich samochodów. Aż do końca lat siedemdziesiątych były one oznaczone trzycyfrowym numerem w kolejności zgodnej z kolejnością ich projektowania.

Autobianchi A112
W latach sześćdziesiątych na europejski rynek wjechał niesamowity mały samochód rodem z Wielkiej Brytanii. Był to legendarny Mini, pierwszy na świecie samochód z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i napędzającym koła przednie. Taki układ napędowy dawał małemu autu znacznie większą funkcjonalność niż układ tylnosilnikowy. Mini stało się poważnym zagrożeniem dla Fiatów 600 i 850, zwłaszcza, że było ono produkowane również we Włoszech na licencji przez firmę Innocenti. Innocenti w połowie lat siedemdziesiątych zbudowało dla Mini nowe nadwozie, później wyposażało też te autka w japońskie silniki. FIAT szybko zorientował się, że przyszłość samochodów, zwłaszcza małych, to przedni napęd od poprzecznie umieszczonego silnika. Jako, że od kilku lat FIAT był właścicielem niewielkiej fabryki Autobianchi, niejako na próbę pod koniec lat sześćdziesiątych wprowadził na rynek model A112 pod tą właśnie marką.
Fiat 128
Był to samochód przypominający nieco z wyglądu i wielkości angielskie Mini. Silnik o pojemności 903 ccm (42 KM) był kolejną modyfikacją sześćsetki. Umieszczono go poprzecznie z przodu i napędzał przednie koła. Zawieszenie przednie oparto na kolumnach McPhersona, a z tyłu zamontowano poprzeczny resor piórowy. Autobianchi A 112 był produkowany do połowy lat osiemdziesiątych, pod koniec produkcji pod marką Lancia A112. Sukces rynkowy A112 skłonił FIATa do odważniejszego kroku. w 1969 roku swoją premierę miał Fiat 128. Był to pierwszy samochód klasy zwanej dzisiaj kompaktową lub klasą Golfa, z poprzecznie umieszczonym z przodu silnikiem napędzającym koła przednie. Był to zupełnie nowy silnik o pojemności 1116 ccm (55 KM) z wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy i z wałem korbowym podpartym w 5 punktach. Zawieszenie było powiększeniem zawieszenia A112. Warto może zwrócić uwagę, że Fiat 128 ukazał się 5 lat przed Volkswagenem Golfem i zdobył prestiżowy tytuł samochodu roku 1970.

Fiat 127
Po sukcesie Autobianchi A112 i Fiata 128 nie zaskoczył nikogo sukces Fiata 127. Technicznie oparty na A112 samochód z silnikiem 903 ccm miał zupełnie nowe nadwozie, jedno z pierwszych nadwozi typu hatch-back, nieco większe od A112. Po zdobyciu tytułu samochodu roku 1972 został liderem swojej klasy w Europie. Był produkowany masowo nie tylko w Europie, ale także od 1976 roku w Brazylii. Brazylijska wersja różniła się nieco stylistycznie od europejskiej i wraz ze swoim nowoczesnym silnikiem 1049 ccm stała się podstawą drugiej generacji Fiata 127 w Europie. Fiat 127 był także podstawą konstrukcyjna dla Yugo Koral produkowanego w zakładach Crvena Zastava w Serbii. Model 127 zniknął z europejskiej oferty FIATa w 1985 roku wyposażony w ogromne zderzaki a la Ritmo w trzech wersjach silnikowych. Ową trzecią wersją był najmniejszy wówczas na świecie Diesel 1301ccm (45 KM).

Fiat Uno na przylądku Canaveral
Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych nastąpiła kolejna zmiana nazewnictwa samochodów FIATa. Trzycyfrowe numery pozostały w dokumentacji, a nazwy handlowe odtąd są krótkimi, łatwymi do wymówienia w wielu językach wyrazami. Miejsce Fiata 127 zajął w 1984 roku zupełnie nowy model Uno. Jego rewolucyjna na owe czasy stylistyka i zaskakująca funkcjonalność pomogły mu zdobyć tytuł samochodu roku 1984. Uno zwyciężyło niewielka ilością punktów z Peugeotem 205, a trzeci samochód w klasyfikacji zdobył mniej niż połowę punktów zdobytych przez Uno. Tym trzecim samochodem był Volkswagen Golf II... Zapraszamy do artykułu o Fiacie Uno.



Autor: Krzysztof Kester (Pchełka) 20.10.2000
modyfikacje: ettore&FrugOs


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer