|
 |
» Historia Fiata Uno
autor:
FrugOs
Modyfikacja artykułu: 2009-01-19 21:16:11, odsłon: 141331
Fiat Uno swoją wieloletnią obecnością przyczynił się do zmotoryzowania społeczeństw w wielu krajach. Pojawił się na rynku w 1984 roku. Począwszy od roku 1979 zaczęły pojawiać się w prasie pierwsze informacje o pracach nad nowym autem Fiata. W prasie pojawiały się różne informacje m.in. że nowy model marki Fiat lub jego silnik produkowane będą wspólnie z PEUGEOTEM. Do tej współpracy jednak nie doszło. W roku 1980 pojawiła się w prasie nazwa nowego auta - Pandona. Dwa lata później ukazały się pierwsze zdjęcia zamaskowanego jeszcze samochodu. Oficjalna prezentacja Uno nastąpiła 20 stycznia 1983 r na przylądku Canaveral, czyli auto miało iście „kosmiczny” start.
 | Prezentacja Fiata Uno |
|
 | Fiat Uno trzydrzwiowy |
|
 | Fiat Uno pięciodrzwiowy |
|
Seryjną produkcję Uno uruchomiono wiosną 1983 roku. Ogólna koncepcja i forma nadwozia jest dziełem znanej firmy projektowej Ital Design, tworzona pod nadzorem mistrza Giorgio Giugiaro. W zwartym dwubryłowym nadwoziu typu hatch-back zadbano zarówno o ergonomię i komfort jak i o aerodynamikę. Wartość współczynnika Cx wynosząca 0,34 była wówczas dużym osiągnięciem. Dostępne były nadwozia trzy- i pięciodrzwiowe. Zwiększona wysokość nadwozia wpłynęła na poprawę komfortu i ułatwiała wsiadanie. Fiat Uno oprócz dwóch podstawowych wersji nadwozia 3d i 5d oferowany był także jako furgon o nazwie Fiorino, a także dwu- i czterodrzwiowy sedan i trzy- lub pięciodrzwiowe kombi o nazwie Duna znane też jako Premio. W modelu Uno Fiat zrezygnował z resoru poprzecznego w tylnym zawieszeniu na rzecz sprężyn śrubowych, a zbiornik paliwa bezpiecznie umieszczono przed tylna osią. Fiat Uno był od początku oferowany ze stosunkowo dużą gamą silników. W połowie lat osiemdziesiątych zastosowano w nim ultranowoczesny silnik FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), którego różne wersje pojemnościowe (767ccm, 999ccm, 1108ccm, 1242ccm) znalazły się także w modelach Panda, Tipo, Palio/Siena, Punto, Cinquecento/Seicento, Bravo/Brava, a także Lancia Y10 i Lancia Y.
 | Fiat Duna |
|
 | Wnętrze Fiata Uno MkI |
|
 | Fiat Uno Turbo MkI |
|
Poniżej zamieszczono zestawienie podstawowych wersji silnikowych Fiata Uno. Liczba wersji wyposażenia i okres oferowania poszczególnych typów na różnych rynkach jest tak ogromna, że nie da się wszystkich danych i dat tu umieścić, ale znalazły się tu wszystkie silniki stosowane w Uno. Trzeba zaznaczyć, że w miarę zmian przepisów dotyczących czystości spalin w różnych krajach, poszczególne silniki otrzymywały sukcesywnie elektroniczne układy wtryskowe w miejsce gaźników i katalizatory spalin. Powodowało to nieznaczne zmiany mocy silników, zwykle w dół. Trzeba również pamiętać, że nie wszystkie wymienione wersje były oferowane na poszczególnych rynkach. Na rynku niemieckim, ze względu na przepisy podatkowe, silniki miały w dokumentach zaniżoną o około 2% pojemność. Modele Trend, Sting, Turbo ie były oferowane jedynie w wersji trzydrzwiowej. Pozostałe silniki były montowane w wersjach 3d i 5d. Modele Duna występowały niemal tylko na rynku brazylijskim w kilku wersjach silnikowych.
FIAT UNO 1984 - 1989
1984 - 1985
Model | Pojemność skokowa | Moc | Rozrząd | Pochodzenie | Uno 45 | 903 ccm | 45 KM | OHV | pochodzący z modelu 127 | Uno 55 | 1116 ccm | 55 KM | OHC | pochodzący z modelu 128/Ritmo | Uno 70 | 1301 ccm | 68 KM | OHC | pochodzący z modelu 128/Ritmo | Uno Diesel | 1301 ccm | 45 KM | | wysokoprężna wersja benzynowego 1301ccm | Uno Turbo i.e. | 1301 ccm | 105 KM | OHC | turbosprężarka |
1986 - 1989
Model | Pojemność skokowa | Moc | Rozrząd | Pochodzenie | Uno Sting | 903 ccm | 45 KM | OHV | pochodzący z modelu 127 (87-89) | Uno 45 | 999 ccm | 45 KM | OHC | FIRE | Uno 60 | 1116 ccm | 58 KM | OHC | modyfikacja poprzedniego 1116 | Uno 70 | 1301 ccm | 68 KM | OHC | pochodzący z modelu 128/Ritmo | Uno 75 | 1498 ccm | 75 KM | OHC | pochodzący z modelu Ritmo/Regata | Uno 45 D | 1301 ccm | 45 KM | | Diesel | Uno 60 D | 1714 ccm | 60 KM | | Diesel, pochodzący z modelu Ritmo/Regata | Uno TD | 1367 ccm | 70 KM | | Turbodiesel, modyfikacja silnika 1714 ccm | Uno Turbo i.e. | 1301 ccm | 100 KM | OHC | Turbosprężarka, katalizator |
Silniki OHC 1301 ccm, i 1498 ccm stanowią modyfikację silnika OHC 1116 ccm.
W celu utrzymania wysokiej pozycji Fiat, po wyprodukowaniu około 3,5 miliona egzemplarzy, gruntownie odmłodził całą gamę modelu Uno od 1989 roku. Modernizacja polegała zarówno na unowocześnieniu rozwiązań technicznych (4 odmiany wyposażenia z różnymi silnikami gaźnikowymi), jak i na uatrakcyjnieniu wyglądu zewnętrznego. Zmodernizowany Fiat Uno zewnętrznie różnił się wieloma elementami nadwozia, a także tym iż było ono ocynkowane. W przedniej części zastosowano między innymi nową, niższą osłonę chłodnicy, węższe zespoły optyczne reflektorów, większy zderzak. Pokrywa silnika i błotniki zostały silnie pochylone do przodu. Zastosowano również duże wloty powietrza i zmieniono kształt podstawy przedniej szyby. Efektem modernizacji było poprawienie współczynnika oporu czołowego Cx, który zmniejszył się do wartości 0,3. Z boku nadwozia zastosowano znacznie poprawiające wygląd listwy ochronne nowego typu oraz płaskie, dla każdej wersji inne, kołpaki kół. Tylna część nadwozia charakteryzuje się opływową pokrywą bagażnika o racjonalnie rozwiązanym systemie dostępu i wycieraczką tylnej szyby o dużym kącie obrotu. Wprowadzono też nowy wystrój wnętrza.
 | Fiat Uno MkII trzydrzwiowy |
|
 | Wnętrze Fiata Uno po faceliftingu |
|
 | Fiat Uno MkII pięciodrzwiowy |
|
FIAT UNO 1989 - 2000
1989 - 1994
Model | Pojemność skokowa | Moc | Rozrząd | Pochodzenie | Uno Trend | 903 ccm | 45 KM | OHV | pochodzący z modelu 127 | Uno 45 | 999 ccm | 45 KM | OHC | FIRE | Uno 60 | 1108 ccm | 52 KM | OHC | FIRE | Uno 70 | 1372 ccm | 69 KM | OHC | Pochodzący z modelu Tipo | Uno 75 | 1498 ccm | 75 KM | OHC | Pochodzący z modelu Ritmo/Regata | Uno DS | 1714 ccm | 60 KM | | Diesel | Uno Turbo i.e. | 1301 ccm | 100 KM | OHC | Turbosprężarka (90-91) | Uno Turbo i.e. | 1372 ccm | 118 KM | OHC | Turbosprężarka (91-94) |
 | Fiat Uno Turbo MkII |
|
Silnik OHC 1372 jest od nowa opracowaną modyfikacją silnika OHC 1116 ccm.
Warto zaznaczyć, że oprócz manualnych skrzyń biegów cztero- i pięciobiegowych w ofercie Fiata była również skrzynia automatyczna. Wyposażano w nią różne odmiany silnikowe. "Automatyczne" Uno nazywały się Selecta.
 | Fiat Punto |
|
Od 1995 roku Fiata Uno w europejskiej ofercie Fiata zastąpił Fiat Punto, który po tradycyjnym zdobyciu tytułu samochodu roku kontynuował wiodącą rolę Fiata w klasie B. Fiat Uno pozostał w sprzedaży jedynie w Polsce, gdzie przeniesiono jego produkcję i we Włoszech. Tam jest dostępny w sieci salonów Innocenti. Fiat bowiem wykupił tę firmę w latach osiemdziesiątych, początkowo montował i rozprowadzał przez Innocenti modele Yugo Koral, a później w ofercie znalazło się Uno 1.0 FIRE jako Innocenti Mille.
1995 - 2000 Model | Pojemność skokowa | Moc | Rozrząd | Pochodzenie | Uno 1.0 ie | 999 ccm | 45 KM | OHC | FIRE | Uno 1.1 ie | 1108 ccm | 56 KM | OHC | FIRE | Uno 1.4 ie | 1372 ccm | 69 KM | OHC | Pochodzący z modelu Tipo | Uno Clip | 994 ccm | 48 KM | OHC | rocznik 1998 | Uno 899 | 899 ccm | 39 KM | OHV | Modyfikacja silnika 903 z modelu 127 (od 1999) |
Oficjalne źródła milczą o tym, ale wewnętrzne wymiary silnika Clip i jego brazylijskie pochodzenie każą doszukiwać się jego pokrewieństwa konstrukcyjnego z silnikiem 1049 ccm z drugiej generacji modelu 127.
 | ostatni Fiat Uno |
|
Wszystko wskazuje na to, że kariera Uno dobiega końca. Jednak można się spodziewać, że jeszcze długo Fiat Uno pozostanie elementem ruchu drogowego w Europie a zwłaszcza w Polsce. Mimo, iż produkcja Fiata Uno zakończona została w roku 2002, to auto to jeszcze długo będzie ciągle spotykane na naszych drogach. Konstrukcja nośna (płyta podłogowa) Uno została wykorzystana w światowym modelu Fiata – serii Palio/Siena. Czy dwubryłowe Palio zastąpi na polskim rynku zasłużone Uno? Czas pokaże.
Crash Test Fiat Uno - autor maras Zdjęcia prasowe Uno Turbo - autor maras Ewolucja przedniej części nadwozia Uno. - autor del78 Uno-udana pięciolatka. - autor del78 Duna-brazylijska nowość turyńskiego pochodzenia. - autor del78 Fiat Uno MK III. - autor tschoob Uno Selecta-włoska nowość 1987r. - autor misiaczek
Autor: Krzysztof Kester (Pchełka), na podstawie poniższych źródeł: - www.unomania.prv.pl - www.team.fiatuno.pl - www.autoera.pl - www.unolot.private.pl - Z. Podbielski, Pojazdy włoskie - Dieter Korp, Reguluję i naprawiam: Fiat Uno - Auto-Świat z lat dziewięćdziesiątych - FIAT: materiały reklamowe z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. - zdjęcia: http://www.carsfromitaly.com/fiat/ i zbiory prywatne
modyfikacje: del78
|
Autor:
awiejak
| Data: 2005-10-23 12:14:18 |
Mam Uno z silnikiem Clip - rok prod 1994. Czyżbym miał zmieniany silnik. Samochód pochodzi z Włoch. Czy Clipy były produkowane w `94? |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|