Nowy użytkownik    Logowanie 
» Wymiana przednich hamulców na 257mm wentylowane z Palio 1.6 16V
autor: LordFalcon Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2009-02-25 22:39:04, odsłon: 34921


Witam.

W artykule tym przedstawię montaż hamulców z Fiata Palio 1.6 16V
Są to hamulce wyposażone w tarcze wentylowane 257mm
UWAGA! Po ich montażu minimalny rozmiar felg na przedniej osi to 14"!

Większość informacji dotyczących wymiany hamulców bardzo dobrze opisał Romano
w swoim artykule o montażu zestawu z tarczami o średnicy 240mm O TUTAJ! za co bardzo mu dziękujemy :) Więc jeśli tutaj brakuje jakiejś informacji, na pewno znajdziecie ją w Jego artykule!

Do montażu potrzebujemy:
Zaciski hamulcowe z Palio 1.6 16V
Kliknij żeby powiększyć
Zaciski hamulcowe


Jarzma do w/w zacisków (przeważnie do zdobycia razem z zaciskami)
Kliknij żeby powiększyć
Jarzma do zacisków


2 zestawy regeneracyjne do zacisków (opcjonalnie, ale lepiej wymienić niż, żeby na drodze okazało się, że np. tłoczek przepuszcza płyn)
W skład takiego zestawu wchodzą: uszczelniacz tłoczka, osłona tłoczka przed zabrudzeniami, 2 gumy w których pracują śruby mocujące zacisk oraz osłona odpowietrznika.
Kliknij żeby powiększyć
Skład zestawu regeneracyjnego


2 odpowietrzniki (opcjonalnie, warto je również wymienić na nowe)

Komplet klocków hamulcowych (Klocki często można zdobyć w dobrym stanie razem z zaciskami)(Tutaj uwaga! Są 2 rodzaje klocków do tego rozmiaru zacisków, różnią się wielkością powierzchni ciernej okładzin i o ile mniejsze pasują do obu rodzajów zacisku, to większe tylko do jednego!)
Kliknij żeby powiększyć
Komplet klocków hamulcowych


Jeśli w czasie zakładania zestawu regeneracyjnego okaże się, że tłoczek zacisku ma wżery (patrz obrazek) warto go wymienić na nowy, nie jest to duży koszt (identyczne od VW kosztują około 20-25zł)
Kliknij żeby powiększyć
Wżery na tłoczku


Jeśli nie pamiętacie kiedy ostatnio wymienialiście płyn hamulcowy warto pomyśleć również o nim i przetoczyć nowy przez układ (płyn z czasem traci swoje właściwości i jest bardziej podatny na zagotowanie, ale również ma właściwości higroskopijne, więc może związać wodę i zamarzać!)

Tarcze hamulcowe (Jeśli razem z zaciskami zdobyliście tarcze hamulcowe w dobrym stanie to można również je założyć. Nowa tarcza powinna mieć 20mm grubości, a jej minimalna grubość to 18,2mm!)
Kliknij żeby powiększyć
Nowe tarcze hamulcowe z ATM Mikoda


Jeśli nie wymienialiście w ostatnim czasie elastycznych przewodów hamulcowych warto je wymienić (stare mogą się zatykać i blokować płyn w układzie oraz mogą strzelić w czasie hamowania!)
Kliknij żeby powiększyć
Przewód hamulcowy elastyczny


Jeśli chodzi o narzędzia potrzebne do pracy wszystkie zostały wymienione przez Romano w Jego artykule. Ja tylko pozwolę sobie wstawić zdjęcie klucza oczkowego otwartego, ponieważ nie wszyscy wiedza jak on wygląda. Warto mieć taki w rozmiarze 11, ponieważ charakteryzuje się on o wiele większą pewnością uchwytu niż klucze płaskie i prawidłowo używany oszczędzi nam wiele pracy przy przewodach hamulcowych!
Kliknij żeby powiększyć
Klucz oczkowy otwarty


Kolejność wykonywania prac:
1. Demontaż starego zacisku hamulcowego. Usunięcie klocków hamulcowych.
(zacisk odkładamy gdzieś na zwrotnicę, ponieważ na razie nie chcemy aby ciekł nam płyn hamulcowy)
Kliknij żeby powiększyć
Po demontażu starego zacisku i klocków


2. Demontaż jarzma
Odkręcamy 2 śruby widoczne na zdjęciu kluczem rozmiar 17mm
Kliknij żeby powiększyć
2 śruby trzymające jarzmo


3. Demontaż starej tarczy hamulcowej
Odkręcamy 2 "szpilki" mocujące tarczę do piasty kluczem 12mm i ściągamy tarczę, czasami jest ona zapieczona i nie chce zejść, wtedy używając ciężkiego narzędzia zbijamy tarczę regularnie ją obracając.
Kliknij żeby powiększyć
Szpilki trzymające tarczę na piaście


4. Demontaż osłony tarczy hamulcowej
Odkręcając jarzmo odkręciliśmy również osłonę tarczy w 2 punktach (patrz rysunek pierwszy). Następnie musimy odkręcić śrubę trzymającą osłonę z drugiej strony piasty kluczem 10mm (patrz rysunek drugi). Na koniec jeszcze trzeba wyciąć fragment osłony (patrz rysunek trzeci) ponieważ inaczej nie będziemy jej mogli przełożyć przez piastę.
Kliknij żeby powiększyć
Odkręcone razem z jarzmem 2 mocowania osłony
Kliknij żeby powiększyć
Miejsca gdzie trzeba rozciąć osłonę
Kliknij żeby powiększyć
Mała śrubka trzymająca osłonę


Piasta po demontażu wszystkich elementów. Warto ją wyczyścić przed montażem nowych hamulców.
Kliknij żeby powiększyć
Piasta po zakończonym demontażu

W tym momencie musicie zdecydować czy będziecie ponownie zakładać zmodyfikowaną osłonę tarczy czy pominiecie ten element. Jeśli chcecie ją jednak założyć, to Romano w swoim artykule pokazał niezbędne modyfikacje.

5. Montaż nowej tarczy
Tarczę przed montażem należy rozkonserwować aby szybciej zaczęła prawidłowo pracować (inaczej mówiąc odtłuścić). Następnie zakładamy ją na piastę i wkręcamy z powrotem szpilki wykręcone w punkcie 3.
Kliknij żeby powiększyć
Nowa tarcza po zamontowaniu


6. Montaż jarzma trzymającego nowy zacisk
Jarzmo montujemy w miejsce starego, używając tych samych śrub.
UWAGA! Czasami może zdarzyć się, że jarzmo po montażu będzie którąś stroną obcierać o tarczę, wtedy trzeba skorygować odchylenia, tak aby tarcza przechodziła jak najbardziej centralnie przez jarzmo (patrz rysunki niżej). Korekty takiej można dokonać przez spiłowanie lekkich skosów w odpowiednie strony w miejscu w którym jarzmo jest mocowane do zwrotnicy.
Kliknij żeby powiększyć
Miejsca przejścia tarczy przez jarzmo


7. Jeśli zdecydowaliśmy się na wymianę przewodów hamulcowych to wkręcamy je do nowych zacisków. W tym momencie dobrze jest zalać zacisk i przewód płynem, więc luzujemy odpowietrznik kluczem oczkowym 7mm i przez nowy przewód zalewamy płyn aż do momentu wypłynięcia przez odpowietrznik.
Następnie jak to opisane TUTAJ w artykule Romano odkręcamy stary elastyczny przewód hamulcowy od sztywnego i zakładamy w jego miejsce nowy.

8. Montaż klocków i zacisków
Klocek od strony zewnętrznej (bez blaszki) wkładamy bezpośrednio w jarzmo, natomiast klocek z blaszką wkładamy najpierw w tłoczek zacisku, a następnie cały zacisk montujemy w jarzmo. Następnie przykręcamy zacisk do jarzma 2 śrubami na klucz imbusowy 7mm.
Kliknij żeby powiększyć
Założony zacisk. Widok od strony wewnętrznej nadkola
Kliknij żeby powiększyć
Zacisk, klocki, tarcza. Widok z przodu


9. Czynności powtarzamy przy drugim kole

10. Odpowietrzamy hamulce
Czynność powtarzamy kilkukrotnie, aż do zaniknięcia bąbelków powietrza w wyciskanym przez odpowietrznik płynie. Jednocześnie pilnujemy ilości płynu w zbiorniczku wyrównawczym!

Ile mnie to kosztowało?
Komplet zacisków z jarzmami i klockami - 160zł
2 tarcze hamulcowe - 95zł
2 zestawy regeneracyjne - 40zł
2 odpowietrzniki - 10zł
2 przewody hamulcowe elastyczne - 32zł
1 nowy tłoczek - 20zł
Klucz oczkowy otwarty 11/13 - 14zł

Po zrobieniu pierwszych 200km z nowymi hamulcami mogę śmiało powiedzieć, że poprawa jest ogromna. Miększy pedał hamulca pozwala na precyzyjniejsze hamowanie. Koła kręcą się lekko. A siła hamowania jest ogromna.


Autor: elvis18  Kontakt Data: 2009-12-17 13:08:29
Mam ibizę mk1 system porsche 1.5i i chciałbym w niej wzmocnić hamulce. Ibiza to siostra Uno, masa części jest tych samych m.in. hamulce przednie. Tarcza 227 zaciski z uno pasują tip top. Natknąłem się tu na ciekawy artykuł i chciałbym u siebie spróbować wykonać taki swap hamulców. Tylko nie wiem jak to jest z tymi zaciskami, bo w jednych palio/siena są tarcze 240 a w innych 257mm więc jak kupię zaciski od palio co ma tarcze 240mm to już raczej pasować nie będą na tarcze 257?

Dziękuję za odpowiedź
pozdrawiam

Autor: kudlaty  Zobacz profil  Kontakt Data: 2009-09-26 13:24:54
miałem przez pewien bardzo krótki czas 257 w moim i jarzmo musiałem sfrezować w miejscu przykręcenia do zwrotnicy z grubości 16mm na 10mm (tak, 6mm!), żeby tarcza była dobrze w wycięciu jarzma
ciekawe jak by to ktoś chciał spiłować pilnikiem?

Autor: fenix88  Zobacz profil  Kontakt Data: 2009-04-01 22:04:23
Przeróbka godna polecenia, a i się do takowej przymierzam... tylko powiedz na jakich felgach jeździsz do ego i oponach??

Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer