|
 |
» Wymiana przednich hamulców na 257mm wentylowane z Palio 1.6 16V
autor:
LordFalcon
Modyfikacja artykułu: 2009-02-25 22:39:04, odsłon: 34640
Witam.
W artykule tym przedstawię montaż hamulców z Fiata Palio 1.6 16V Są to hamulce wyposażone w tarcze wentylowane 257mm UWAGA! Po ich montażu minimalny rozmiar felg na przedniej osi to 14"!
Większość informacji dotyczących wymiany hamulców bardzo dobrze opisał Romano w swoim artykule o montażu zestawu z tarczami o średnicy 240mm O TUTAJ! za co bardzo mu dziękujemy :) Więc jeśli tutaj brakuje jakiejś informacji, na pewno znajdziecie ją w Jego artykule!
Do montażu potrzebujemy: Zaciski hamulcowe z Palio 1.6 16V | Zaciski hamulcowe |
|
Jarzma do w/w zacisków (przeważnie do zdobycia razem z zaciskami) | Jarzma do zacisków |
|
2 zestawy regeneracyjne do zacisków (opcjonalnie, ale lepiej wymienić niż, żeby na drodze okazało się, że np. tłoczek przepuszcza płyn) W skład takiego zestawu wchodzą: uszczelniacz tłoczka, osłona tłoczka przed zabrudzeniami, 2 gumy w których pracują śruby mocujące zacisk oraz osłona odpowietrznika. | Skład zestawu regeneracyjnego |
|
2 odpowietrzniki (opcjonalnie, warto je również wymienić na nowe)
Komplet klocków hamulcowych (Klocki często można zdobyć w dobrym stanie razem z zaciskami)(Tutaj uwaga! Są 2 rodzaje klocków do tego rozmiaru zacisków, różnią się wielkością powierzchni ciernej okładzin i o ile mniejsze pasują do obu rodzajów zacisku, to większe tylko do jednego!)
 | Komplet klocków hamulcowych |
|
Jeśli w czasie zakładania zestawu regeneracyjnego okaże się, że tłoczek zacisku ma wżery (patrz obrazek) warto go wymienić na nowy, nie jest to duży koszt (identyczne od VW kosztują około 20-25zł)
 | Wżery na tłoczku |
|
Jeśli nie pamiętacie kiedy ostatnio wymienialiście płyn hamulcowy warto pomyśleć również o nim i przetoczyć nowy przez układ (płyn z czasem traci swoje właściwości i jest bardziej podatny na zagotowanie, ale również ma właściwości higroskopijne, więc może związać wodę i zamarzać!)
Tarcze hamulcowe (Jeśli razem z zaciskami zdobyliście tarcze hamulcowe w dobrym stanie to można również je założyć. Nowa tarcza powinna mieć 20mm grubości, a jej minimalna grubość to 18,2mm!)
 | Nowe tarcze hamulcowe z ATM Mikoda |
|
Jeśli nie wymienialiście w ostatnim czasie elastycznych przewodów hamulcowych warto je wymienić (stare mogą się zatykać i blokować płyn w układzie oraz mogą strzelić w czasie hamowania!)
 | Przewód hamulcowy elastyczny |
|
Jeśli chodzi o narzędzia potrzebne do pracy wszystkie zostały wymienione przez Romano w Jego artykule. Ja tylko pozwolę sobie wstawić zdjęcie klucza oczkowego otwartego, ponieważ nie wszyscy wiedza jak on wygląda. Warto mieć taki w rozmiarze 11, ponieważ charakteryzuje się on o wiele większą pewnością uchwytu niż klucze płaskie i prawidłowo używany oszczędzi nam wiele pracy przy przewodach hamulcowych!
 | Klucz oczkowy otwarty |
|
Kolejność wykonywania prac: 1. Demontaż starego zacisku hamulcowego. Usunięcie klocków hamulcowych. (zacisk odkładamy gdzieś na zwrotnicę, ponieważ na razie nie chcemy aby ciekł nam płyn hamulcowy) | Po demontażu starego zacisku i klocków |
|
2. Demontaż jarzma Odkręcamy 2 śruby widoczne na zdjęciu kluczem rozmiar 17mm
 | 2 śruby trzymające jarzmo |
|
3. Demontaż starej tarczy hamulcowej Odkręcamy 2 "szpilki" mocujące tarczę do piasty kluczem 12mm i ściągamy tarczę, czasami jest ona zapieczona i nie chce zejść, wtedy używając ciężkiego narzędzia zbijamy tarczę regularnie ją obracając.
 | Szpilki trzymające tarczę na piaście |
|
4. Demontaż osłony tarczy hamulcowej Odkręcając jarzmo odkręciliśmy również osłonę tarczy w 2 punktach (patrz rysunek pierwszy). Następnie musimy odkręcić śrubę trzymającą osłonę z drugiej strony piasty kluczem 10mm (patrz rysunek drugi). Na koniec jeszcze trzeba wyciąć fragment osłony (patrz rysunek trzeci) ponieważ inaczej nie będziemy jej mogli przełożyć przez piastę.
 | Odkręcone razem z jarzmem 2 mocowania osłony |
|
 | Miejsca gdzie trzeba rozciąć osłonę |
|
 | Mała śrubka trzymająca osłonę |
|
Piasta po demontażu wszystkich elementów. Warto ją wyczyścić przed montażem nowych hamulców.
 | Piasta po zakończonym demontażu |
|
W tym momencie musicie zdecydować czy będziecie ponownie zakładać zmodyfikowaną osłonę tarczy czy pominiecie ten element. Jeśli chcecie ją jednak założyć, to Romano w swoim artykule pokazał niezbędne modyfikacje.
5. Montaż nowej tarczy Tarczę przed montażem należy rozkonserwować aby szybciej zaczęła prawidłowo pracować (inaczej mówiąc odtłuścić). Następnie zakładamy ją na piastę i wkręcamy z powrotem szpilki wykręcone w punkcie 3.
 | Nowa tarcza po zamontowaniu |
|
6. Montaż jarzma trzymającego nowy zacisk Jarzmo montujemy w miejsce starego, używając tych samych śrub. UWAGA! Czasami może zdarzyć się, że jarzmo po montażu będzie którąś stroną obcierać o tarczę, wtedy trzeba skorygować odchylenia, tak aby tarcza przechodziła jak najbardziej centralnie przez jarzmo (patrz rysunki niżej). Korekty takiej można dokonać przez spiłowanie lekkich skosów w odpowiednie strony w miejscu w którym jarzmo jest mocowane do zwrotnicy.
 | Miejsca przejścia tarczy przez jarzmo |
|
7. Jeśli zdecydowaliśmy się na wymianę przewodów hamulcowych to wkręcamy je do nowych zacisków. W tym momencie dobrze jest zalać zacisk i przewód płynem, więc luzujemy odpowietrznik kluczem oczkowym 7mm i przez nowy przewód zalewamy płyn aż do momentu wypłynięcia przez odpowietrznik. Następnie jak to opisane TUTAJ w artykule Romano odkręcamy stary elastyczny przewód hamulcowy od sztywnego i zakładamy w jego miejsce nowy.
8. Montaż klocków i zacisków Klocek od strony zewnętrznej (bez blaszki) wkładamy bezpośrednio w jarzmo, natomiast klocek z blaszką wkładamy najpierw w tłoczek zacisku, a następnie cały zacisk montujemy w jarzmo. Następnie przykręcamy zacisk do jarzma 2 śrubami na klucz imbusowy 7mm.
 | Założony zacisk. Widok od strony wewnętrznej nadkola |
|
 | Zacisk, klocki, tarcza. Widok z przodu |
|
|
9. Czynności powtarzamy przy drugim kole
10. Odpowietrzamy hamulce Czynność powtarzamy kilkukrotnie, aż do zaniknięcia bąbelków powietrza w wyciskanym przez odpowietrznik płynie. Jednocześnie pilnujemy ilości płynu w zbiorniczku wyrównawczym!
Ile mnie to kosztowało? Komplet zacisków z jarzmami i klockami - 160zł 2 tarcze hamulcowe - 95zł 2 zestawy regeneracyjne - 40zł 2 odpowietrzniki - 10zł 2 przewody hamulcowe elastyczne - 32zł 1 nowy tłoczek - 20zł Klucz oczkowy otwarty 11/13 - 14zł
Po zrobieniu pierwszych 200km z nowymi hamulcami mogę śmiało powiedzieć, że poprawa jest ogromna. Miększy pedał hamulca pozwala na precyzyjniejsze hamowanie. Koła kręcą się lekko. A siła hamowania jest ogromna.
|
Autor:
elvis18
| Data: 2009-12-17 13:08:29 |
Mam ibizę mk1 system porsche 1.5i i chciałbym w niej wzmocnić hamulce. Ibiza to siostra Uno, masa części jest tych samych m.in. hamulce przednie. Tarcza 227 zaciski z uno pasują tip top. Natknąłem się tu na ciekawy artykuł i chciałbym u siebie spróbować wykonać taki swap hamulców. Tylko nie wiem jak to jest z tymi zaciskami, bo w jednych palio/siena są tarcze 240 a w innych 257mm więc jak kupię zaciski od palio co ma tarcze 240mm to już raczej pasować nie będą na tarcze 257?
Dziękuję za odpowiedź pozdrawiam |
Autor:
kudlaty
| Data: 2009-09-26 13:24:54 |
miałem przez pewien bardzo krótki czas 257 w moim i jarzmo musiałem sfrezować w miejscu przykręcenia do zwrotnicy z grubości 16mm na 10mm (tak, 6mm!), żeby tarcza była dobrze w wycięciu jarzma ciekawe jak by to ktoś chciał spiłować pilnikiem? |
Autor:
fenix88
| Data: 2009-04-01 22:04:23 |
Przeróbka godna polecenia, a i się do takowej przymierzam... tylko powiedz na jakich felgach jeździsz do ego i oponach?? |
|
Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. |
|
|
|