Nowy użytkownik    Logowanie 
» Historia Fiata Uno
autor: FrugOs Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artykułu: 2009-01-19 21:16:11, odsłon: 142239


Fiat Uno swoją wieloletnią obecnością przyczynił się do zmotoryzowania społeczeństw w wielu krajach. Pojawił się na rynku w 1984 roku. Począwszy od roku 1979 zaczęły pojawiać się w prasie pierwsze informacje o pracach nad nowym autem Fiata. W prasie pojawiały się różne informacje m.in. że nowy model marki Fiat lub jego silnik produkowane będą wspólnie z PEUGEOTEM. Do tej współpracy jednak nie doszło. W roku 1980 pojawiła się w prasie nazwa nowego auta - Pandona. Dwa lata później ukazały się pierwsze zdjęcia zamaskowanego jeszcze samochodu. Oficjalna prezentacja Uno nastąpiła 20 stycznia 1983 r na przylądku Canaveral, czyli auto miało iście „kosmiczny” start.

Kliknij żeby powiększyć
Prezentacja Fiata Uno
Kliknij żeby powiększyć
Fiat Uno trzydrzwiowy
Kliknij żeby powiększyć
Fiat Uno pięciodrzwiowy

Seryjną produkcję Uno uruchomiono wiosną 1983 roku. Ogólna koncepcja i forma nadwozia jest dziełem znanej firmy projektowej Ital Design, tworzona pod nadzorem mistrza Giorgio Giugiaro.
W zwartym dwubryłowym nadwoziu typu hatch-back zadbano zarówno o ergonomię i komfort jak i o aerodynamikę. Wartość współczynnika Cx wynosząca 0,34 była wówczas dużym osiągnięciem. Dostępne były nadwozia trzy- i pięciodrzwiowe. Zwiększona wysokość nadwozia wpłynęła na poprawę komfortu i ułatwiała wsiadanie. Fiat Uno oprócz dwóch podstawowych wersji nadwozia 3d i 5d oferowany był także jako furgon o nazwie Fiorino, a także dwu- i czterodrzwiowy sedan i trzy- lub pięciodrzwiowe kombi o nazwie Duna znane też jako Premio. W modelu Uno Fiat zrezygnował z resoru poprzecznego w tylnym zawieszeniu na rzecz sprężyn śrubowych, a zbiornik paliwa bezpiecznie umieszczono przed tylna osią. Fiat Uno był od początku oferowany ze stosunkowo dużą gamą silników. W połowie lat osiemdziesiątych zastosowano w nim ultranowoczesny silnik FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), którego różne wersje pojemnościowe (767ccm, 999ccm, 1108ccm, 1242ccm) znalazły się także w modelach Panda, Tipo, Palio/Siena, Punto, Cinquecento/Seicento, Bravo/Brava, a także Lancia Y10 i Lancia Y.

Kliknij żeby powiększyć
Fiat Duna
Kliknij żeby powiększyć
Wnętrze Fiata Uno MkI
Kliknij żeby powiększyć
Fiat Uno Turbo MkI

Poniżej zamieszczono zestawienie podstawowych wersji silnikowych Fiata Uno. Liczba wersji wyposażenia i okres oferowania poszczególnych typów na różnych rynkach jest tak ogromna, że nie da się wszystkich danych i dat tu umieścić, ale znalazły się tu wszystkie silniki stosowane w Uno. Trzeba zaznaczyć, że w miarę zmian przepisów dotyczących czystości spalin w różnych krajach, poszczególne silniki otrzymywały sukcesywnie elektroniczne układy wtryskowe w miejsce gaźników i katalizatory spalin. Powodowało to nieznaczne zmiany mocy silników, zwykle w dół. Trzeba również pamiętać, że nie wszystkie wymienione wersje były oferowane na poszczególnych rynkach. Na rynku niemieckim, ze względu na przepisy podatkowe, silniki miały w dokumentach zaniżoną o około 2% pojemność. Modele Trend, Sting, Turbo ie były oferowane jedynie w wersji trzydrzwiowej. Pozostałe silniki były montowane w wersjach 3d i 5d. Modele Duna występowały niemal tylko na rynku brazylijskim w kilku wersjach silnikowych.

FIAT UNO 1984 - 1989

1984 - 1985

ModelPojemność skokowaMocRozrządPochodzenie
Uno 45903 ccm45 KMOHVpochodzący z modelu 127
Uno 551116 ccm55 KMOHCpochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno 701301 ccm68 KMOHCpochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno Diesel1301 ccm45 KMwysokoprężna wersja benzynowego 1301ccm
Uno Turbo i.e.1301 ccm105 KMOHCturbosprężarka


1986 - 1989


ModelPojemność skokowaMocRozrządPochodzenie
Uno Sting903 ccm45 KMOHVpochodzący z modelu 127 (87-89)
Uno 45999 ccm45 KMOHCFIRE
Uno 601116 ccm58 KMOHCmodyfikacja poprzedniego 1116
Uno 701301 ccm68 KMOHCpochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno 751498 ccm75 KMOHCpochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno 45 D1301 ccm45 KMDiesel
Uno 60 D1714 ccm60 KMDiesel, pochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno TD1367 ccm70 KMTurbodiesel, modyfikacja silnika 1714 ccm
Uno Turbo i.e.1301 ccm100 KMOHCTurbosprężarka, katalizator


Silniki OHC 1301 ccm, i 1498 ccm stanowią modyfikację silnika OHC 1116 ccm.

W celu utrzymania wysokiej pozycji Fiat, po wyprodukowaniu około 3,5 miliona egzemplarzy, gruntownie odmłodził całą gamę modelu Uno od 1989 roku. Modernizacja polegała zarówno na unowocześnieniu rozwiązań technicznych (4 odmiany wyposażenia z różnymi silnikami gaźnikowymi), jak i na uatrakcyjnieniu wyglądu zewnętrznego. Zmodernizowany Fiat Uno zewnętrznie różnił się wieloma elementami nadwozia, a także tym iż było ono ocynkowane. W przedniej części zastosowano między innymi nową, niższą osłonę chłodnicy, węższe zespoły optyczne reflektorów, większy zderzak. Pokrywa silnika i błotniki zostały silnie pochylone do przodu. Zastosowano również duże wloty powietrza i zmieniono kształt podstawy przedniej szyby. Efektem modernizacji było poprawienie współczynnika oporu czołowego Cx, który zmniejszył się do wartości 0,3. Z boku nadwozia zastosowano znacznie poprawiające wygląd listwy ochronne nowego typu oraz płaskie, dla każdej wersji inne, kołpaki kół. Tylna część nadwozia charakteryzuje się opływową pokrywą bagażnika o racjonalnie rozwiązanym systemie dostępu i wycieraczką tylnej szyby o dużym kącie obrotu. Wprowadzono też nowy wystrój wnętrza.

Kliknij żeby powiększyć
Fiat Uno MkII trzydrzwiowy
Kliknij żeby powiększyć
Wnętrze Fiata Uno po faceliftingu
Kliknij żeby powiększyć
Fiat Uno MkII pięciodrzwiowy

FIAT UNO 1989 - 2000

1989 - 1994

ModelPojemność skokowaMocRozrządPochodzenie
Uno Trend903 ccm45 KMOHVpochodzący z modelu 127
Uno 45999 ccm45 KMOHCFIRE
Uno 601108 ccm52 KMOHCFIRE
Uno 701372 ccm69 KMOHCPochodzący z modelu Tipo
Uno 751498 ccm75 KMOHCPochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno DS1714 ccm60 KMDiesel
Uno Turbo i.e.1301 ccm100 KMOHCTurbosprężarka (90-91)
Uno Turbo i.e.1372 ccm118 KMOHCTurbosprężarka (91-94)


Kliknij żeby powiększyć
Fiat Uno Turbo MkII


Silnik OHC 1372 jest od nowa opracowaną modyfikacją silnika OHC 1116 ccm.

Warto zaznaczyć, że oprócz manualnych skrzyń biegów cztero- i pięciobiegowych w ofercie Fiata była również skrzynia automatyczna. Wyposażano w nią różne odmiany silnikowe. "Automatyczne" Uno nazywały się Selecta.




Fiat Punto

Od 1995 roku Fiata Uno w europejskiej ofercie Fiata zastąpił Fiat Punto, który po tradycyjnym zdobyciu tytułu samochodu roku kontynuował wiodącą rolę Fiata w klasie B. Fiat Uno pozostał w sprzedaży jedynie w Polsce, gdzie przeniesiono jego produkcję i we Włoszech. Tam jest dostępny w sieci salonów Innocenti. Fiat bowiem wykupił tę firmę w latach osiemdziesiątych, początkowo montował i rozprowadzał przez Innocenti modele Yugo Koral, a później w ofercie znalazło się Uno 1.0 FIRE jako Innocenti Mille.


1995 - 2000

ModelPojemność skokowaMocRozrządPochodzenie
Uno 1.0 ie999 ccm45 KMOHCFIRE
Uno 1.1 ie1108 ccm56 KMOHCFIRE
Uno 1.4 ie1372 ccm69 KMOHCPochodzący z modelu Tipo
Uno Clip994 ccm48 KMOHCrocznik 1998
Uno 899899 ccm39 KMOHVModyfikacja silnika 903 z modelu 127 (od 1999)


Oficjalne źródła milczą o tym, ale wewnętrzne wymiary silnika Clip i jego brazylijskie pochodzenie każą doszukiwać się jego pokrewieństwa konstrukcyjnego z silnikiem 1049 ccm z drugiej generacji modelu 127.

ostatni Fiat Uno

Wszystko wskazuje na to, że kariera Uno dobiega końca. Jednak można się spodziewać, że jeszcze długo Fiat Uno pozostanie elementem ruchu drogowego w Europie a zwłaszcza w Polsce. Mimo, iż produkcja Fiata Uno zakończona została w roku 2002, to auto to jeszcze długo będzie ciągle spotykane na naszych drogach. Konstrukcja nośna (płyta podłogowa) Uno została wykorzystana w światowym modelu Fiata – serii Palio/Siena. Czy dwubryłowe Palio zastąpi na polskim rynku zasłużone Uno? Czas pokaże.


  • Crash Test Fiat Uno - autor maras

  • Zdjęcia prasowe Uno Turbo - autor maras

  • Ewolucja przedniej części nadwozia Uno. - autor del78

  • Uno-udana pięciolatka. - autor del78

  • Duna-brazylijska nowość turyńskiego pochodzenia. - autor del78

  • Fiat Uno MK III. - autor tschoob

  • Uno Selecta-włoska nowość 1987r. - autor misiaczek


  • Autor: Krzysztof Kester (Pchełka), na podstawie poniższych źródeł:
    - www.unomania.prv.pl
    - www.team.fiatuno.pl
    - www.autoera.pl
    - www.unolot.private.pl
    - Z. Podbielski, Pojazdy włoskie
    - Dieter Korp, Reguluję i naprawiam: Fiat Uno
    - Auto-Świat z lat dziewięćdziesiątych
    - FIAT: materiały reklamowe z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.
    - zdjęcia: http://www.carsfromitaly.com/fiat/ i zbiory prywatne

    modyfikacje: del78


    Autor: awiejak  Kontakt Data: 2005-10-23 12:14:18
    Mam Uno z silnikiem Clip - rok prod 1994. Czyżbym miał zmieniany silnik. Samochód pochodzi z Włoch. Czy Clipy były produkowane w `94?

    Redakcja www.fiatuno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
      Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
    Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
    Zabrania się kopiowania materiałów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
    Design i wykonanie - Messer